De mooie natuur daagt mij uit om te fotograferen, de wens om goed te leren fotograferen daagt me uit om er steeds vaker
op uit te gaan om te oefenen.
Een heerlijke wisselwerking dus, waaraan ik veel plezier beleef.
Op deze site doe ik verslag van mijn pogingen om wat ik zie zo mooi mogelijk vast te leggen.
Bedankt voor je bezoekje, en mocht je een reactie achter willen laten, dan stel ik dat erg op prijs.

Klik op een foto voor een presentatie in groter formaat en hogere kwaliteit!


vrijdag 13 december 2013

Met de koekenpan naar IJmuiden....

Op vrijdag 22 november ging ik met Ghita een dagje naar IJmuiden.  Vanwege een onverwachte en leuke ontmoeting  op de Zuidpier plaatste ik al een blogje met een bijzondere hoofdrolspeler,  maar er zijn nog wat foto's over, die ik toch ook wel een plaatsje in mijn blog wil geven.
Terug dus naar die vrijdag, waarop de beloofde zon maar niet wilde doorbreken...


                                                                                                                                                                              
In de ochtenduurtjes lijkt het er op dat de zon terrein gaat winnen en dat
levert een heel bijzonder licht op,  donkere wolken en een wit/zilverachtig zeewater.
Ik vond het wel een plaatje waard.

                          




Als altijd hopen we langs de waterlijn de kleine Drieteenstrandlopertjes te fotograferen,
maar ze zitten er niet helaas,  wel vliegen ze ineens in grote groepen over.




Foto gemaakt door  Ghita
En ik was er nog wel zo goed op voorbereid!
Regenpak aan zodat ik in het natte zand kan zitten/liggen,  én....
ik heb de koekenpan meegenomen!
De koekenpan???  zal menigeen zich afvragen?  Ja, ik had het eens gelezen, de koekenpan in combinatie met rijstzak is een perfect hulpmiddel om camera en lens droog en zandvrij te houden.  Dank zij mijn oh zo handige uitklapbare schermpje,  hoef ik zelfs niet plat in het natte zand te gaan.
Om nou te zeggen dat ik het écht handig vind,  nee, met de camera in de hand en  met mijn oog aan de zoeker heb ik meer feeling,  meer controle over wat ik doe, maar dat is misschien een kwestie van wennen.









Misschien dat daardoor de scherpte net wat meer op het golfje lijkt te liggen
dan op het Drieteenstrandlopertje, dat we uiteindelijk toch nog zagen zitten?







Het wil niks worden op het strand, er zit niet veel, alles zit te ver weg,
dus het wordt tijd voor de Zuidpier.
Ook daar is vandaag niet echt veel te beleven,  maar een Eidereend ( vrouwtje)
heb ik nog nooit eerder gezien, dus die verdient een plaatje.



                                 
                                                                                                                             















De wind trekt aan,  en de zilvermeeuwen blijven daardoor mooi hangen tegen de wind in.
Dat zijn de gemakkelijke momenten om een meeuw in de vlucht te vangen.
Nou... gemakkelijk.....  Vogels in vlucht vind ik nog steeds een enorm lastige opgave.







Bijna aan het eind van de pier vinden we een Paarse Strandloper
tussen de alom aanwezige Steenlopertjes.
Tja,  ik schreef het al in mijn vorige blogje,  ik wil vandaag zo graag eens
thuiskomen met wat andere foto's,  niet telkens  maar weer Steenlopertjes.







Dat blijkt dan ineens spontaan te gaan lukken als we tussen de rotsblokken een rode kater ontdekken.
Of is het toch geen kat?? en zou dit roodharige dier misschien een vos kunnen zijn?
Het antwoord op die vraag is hier te zien en te lezen.






Na dit onverwachte en leuke intermezzo lopen we terug naar het strand.
De middag is intussen aardig gevorderd,  de wind trekt steeds meer aan,
en de wolkenluchten worden steeds spannender.






De Strandzeilers profiteren van de wind






en Ghita en ik zien hier wel mogelijkheden voor nog wat aardige plaatjes.
In elk geval andere plaatjes dan Steenlopertjes ;-)






Ik was er helemaal op gefixeerd om het oranje zeiltje in beeld te krijgen
bij de oranje lichtstreep boven de horizon,
daardoor had ik te laat in de gaten dat het stuivende zand
voor een heel mooi lijnenpatroon had kunnen zorgen.






Hier komen die zandlijnen wat beter uit, maar toch... een gemiste kans ;-(
Het goede nieuws is dat we de wind in de rug hadden, zodat we onze 
apparatuur met ons lichaam wat konden beschermen.
Zo zie je maar,   'Ieder nadeel heb zijn voordeel'   ;-)


Slotwoordje:
En zo werd het toch nog een wat ander IJmuiden-blogje.  Wat voor mij enigszins nieuw en verrassend was,  is dat ik de strandfoto's met de telelens maakte, terwijl ik daarvoor in eerste instantie aan de 24-70mm  of de groothoeklens zou denken.  Stof tot nadenken en verder experimenteren.
Ik heb mij sowieso voorgenomen om eens wat vaker aan het strand te gaan fotograferen, door de altijd wisselende weersomstandigheden liggen daar vele mogelijkheden, ofwel een leuke uitdaging voor de wintermaanden. Wordt vast en zeker vervolgd!

21 opmerkingen:

  1. Het ziet er wel guur uit, Loes. Je eerste foto vind ik meteen al een prachtige binnenkomer. En dan je vliegbeelden. Mooi scherp. Ik zie wat je bedoelt bij foto 4, maar ik vind 'm toch erg goed geslaagd, hoor. Van deze mooie serie zijn 1, 11 en 12 mijn favorieten. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou bij 't lezen van de titel van je blog werd ik toch wel heel nieuwsgierig naar die koekenpan... haha. Goeie tip maar ik geloof nog niet dat ik hem ga gebruiken. Hoe je het ook gedaan hebt, je laat hier wel weer prachtige foto's zien, van een stukje strand/pier waar altijd iets te beleven is. Mijn favoriet is de één-na-laatste foto, ook dit is het strand, en mooi met die oranje kleuraccenten er in. Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Loes....

    de 70-200 mm is dus een fijne lens om op het strand te gebruiken,
    goed om te weten, wij gaan in januari weer eens naar schier..
    zal ik dat eens proberen en je koekenpan tovert een glimlach op mijn gezicht
    ik zie je al zitten met je gebakken camera!!
    Al met toch een mooi blog, met als uitschieter de vos die op de rots ligt te tukken!!
    verrassende foto van het strand met je tele..ik vind het een fraaie blog!!

    ik wens je een fijn weekend en Lg., Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Loes,
    het aparte licht heb je wel heel goed gebruikt. Het is een bijzonder mooie serie geworden. Foto 2 vind ik schitterend, met al dat licht dat de vleugels opvangen. Je meeuw op 7 heeft ook al van die fraai doorschijnende vleugelranden. Ook foto 4 vind ik mooi, het golfje is eigenlijk het hoofdonderwerp geworden.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een prachtige blog Loes.De strandfoto's zijn schitterend. De eerste gelijk mijn favoriet, wat een mooi licht.
    Maar ook je Drieteentje met golf is beeldschoon.(ook al leg jij de lat hoger en is de golf iets meer scherp) Ook je Eidervrouwtje is erg mooi!
    Het vosje, ik blijf het vermakelijk vinden, wat een vondst! De foto van Ghita is erg leuk, het lijkt wel of je met een of ander ritueel bezig bent ;-) Maar dat terzijde, De hele blog is een heel mooi strand-sfeerplaatje. Ik heb er zeer van genoten, en het smaakt naar meer!
    groet,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heb genoten van je blog. Ik vind de foto van de drieteenstrandloper ook erg leuk, ik keek eerst naar het golfje en toen naar het vogeltje. Door het golfje zie je goed hoe klein de drieteenstrandloper is.


    Kimberley

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De blogtitel maakte me toch wel heel nieuwsgierig, ik vind het een slim idee, maar kan me wel
    voorstellen dat je wennen moet aan deze manier van werken.
    Een aantal prachtige foto's heb je gemaakt, foto 1 is heel bijzonder met dat mooie licht, voor mij
    eigenlijk wel de favoriet. Ook foto 2 heeft dat mooie licht en knap de vogels in vlucht vastgelegd.
    Foto 4 is ook een van mijn favorieten met het fraaie lage standpunt en het drieteentje dat bijna
    schuil gaat achter de mooie golf.
    En ik begrijp dat we dus nog meer strandfoto's mogen verwachten met oa mooie zandpatronen :-)
    Het gebruik van de 70- 200 mm voor landschappen is ook iets waar ik mee bezig ben, een lens die
    ik sowieso steeds meer aan het gebruiken ben.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Loes,
    Wat lijkt het alweer lang geleden, ons dagje aan de Zuidpier. Mooie blog, met een paar goede landschapsfoto's, de ochtend foto van het strand vind ik heel geslaagd, en het oranje zeiltje waar je niet alleen het strand, de zee...maar ook de duinen ziet, vind ik het mooiste van de serie. En jouw eidereend, nog wel met fladderende vleugels, heel goed gelukt hoor. En, ik zat zelf ook te denken om binnenkort weer een middagje strand te doen.....(ik hoop vrijdag naar Katwijk te gaan, als het weer een beetje mee zit).
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Loes,
    Haha de koekenpan is in gebruik genomen. Ik had het graag gezien :)
    Prachtige openingsfoto, ook nummer 2 is erg mooi. Het golfje of het vogeltje, maakt niet uit, het is een zeer geslaagde foto. Wat een laag standpunt, dankzij de koekenpan. Bij de laatste 5 foto's vind ik de patronen in het zand heel mooi en de lucht ook. Toch zou ik bij deze foto's of voor de lucht kiezen of voor het zand, dus aan een van beide zijden nog flink croppen. Ik denk dat ze daar krachtiger van worden.
    Ik wil wel een keer mee een dagje naar het strand.
    Groetjes, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo Loes,
    De titel van je blog, gevolgd door de eerste zin: ik dacht even dat Ghita de koekenpan was ;-)
    Maar ondanks alles toch weer een goed gevuld blogje. De eerste foto en het tweede oranje zeiltje springen er voor mij ook uit.
    Jammer van die gemiste zandstralen.
    groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een prachtige serie zeg! Vooral die vogel op het water. Alsof je er naast zit! Mooi hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Loes,
    Wat een prachtige serie weer. En twijfelden de mensen daar niet toen ze iemand met een koekenpan in het zand zagen liggen :)

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Die koekenpan is toch niet een slecht idee hoor. Ik zag er onlangs een fotograaf mee die het ding soepeltjes over het zand schoof, waar ik mijn pittenzakje steeds moest optillen en een paar decimeter verder weer neerleggen. Zal wel een kwestie van gewenning zijn. Nog een keertje oefenen dan maar? Overigens prachtige foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Loes,
    wat een mooie opname's
    de meeuwen ook te gek.
    groetjes Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hai Loes,

    Die koekenpan is voornamelijk handig als je over het strand gaat tijgeren. Dan sleept die lens namelijk niet over de grond heen. Ook beschermd het je toestel tegen het af en toe opkomende zeewater. Als je er eenmaal mee gaat fotograferen is het inderdaad lekkerder om de camera gewoon in de hand te hebben. Dat is ook mijn ervaring.
    Je foto's van de strandzeilers zijn toch wel erg fraai om te zien, vooral de laatste. Volgende keer misschien de camera meetrekken zoals je toen bij die autoraces hebt gedaan.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Loes,
    De eerste foto is een geslaagde binnenkomer. Het lijkt wel een winters landschap. Het drieteentje achter de golf heeft door het lage standpunt een mooi beeld opgeleverd. Een koekenpan, wat een idee. Ik kan mij wel voorstellen dat je er vooral voordeel van hebt bij het verplaatsen van je camera. Van de strandzeilers vind ik de een na laatste de mooiste.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Loes,
    Je was in ieder geval goed voorbereid, met regenpak en koekenpan ;-)
    Jammer dat het met de vogeltjes niet echt wilde lukken, al vind ik 4 toch wel erg geslaagd!

    Wel had je prachtig licht zo te zien, foto 1 en die met de strandzeilers tonen dat wel mooi aan.
    Toch zou ik als ik jou was toch ook de 24-70mm meenemen/gebruiken volgende keer, want ik had de laatste foto wel eens met 24mm willen zien. Prachtig zoals het zand over het strand wordt geblazen, en dan met die mooie dreigende wolkenluchten erbij...

    Kom maar op met het vervolg :-)

    Groetjes, Wouter

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hallo Loes
    Je bent er weer in geslaagd een mooie serie op je blog te zetten. Heel speciaal daar een vos te treffen.
    Groeten Bets

    BeantwoordenVerwijderen
  19. De koekenpan... je moet er maar op komen! Werken met het schermpje in plaats van met de zoeker is echt wennen, voelt onecht aan.
    Je beelden zijn er niet minder om. Stuk voor stuk weer plaatjes!
    groet Albertine

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoi Loes,

    Weer eens wat anders van je, zo'n blog. Vliegende vogels fotograferen is en blijft inderdaad erg moeilijk. Je hebt de diverse mogelijkheden mooi benut. Ik vind de wolk drieteentjes heel mooi, maar vooral het solitaire drieteentje wat je vanuit het koekenpanstandpunt hebt gefotografeerd, een techniek waar ik al vaker over gelezen heb, maar zelf nog niet toegepast. Die basaltblokkenvos is wel heel bijzonder. Tenslotte vind ik van je strandfoto's nr. 11 de mooiste. Ik gebruik vaak een hoekzoeker omdat ik geen kantelbaar schermpje heb, maar ook dat is, zeker in het begin, erg lastig, met de camera in de hand zie je beter wat je doet.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik vind vooral je strandzeilerfoto's erg mooi in deze serie. En de eerste, waarin je prachtig licht hebt!

    Gr. René

    BeantwoordenVerwijderen