De mooie natuur daagt mij uit om te fotograferen, de wens om goed te leren fotograferen daagt me uit om er steeds vaker
op uit te gaan om te oefenen.
Een heerlijke wisselwerking dus, waaraan ik veel plezier beleef.
Op deze site doe ik verslag van mijn pogingen om wat ik zie zo mooi mogelijk vast te leggen.
Bedankt voor je bezoekje, en mocht je een reactie achter willen laten, dan stel ik dat erg op prijs.

Klik op een foto voor een presentatie in groter formaat en hogere kwaliteit!


zondag 28 juli 2013

Zoomdag Heino

Zaterdag 6 juli organiseerden Frans en Gea weer een 'Zoomdag',  een gezellige macrodag voor 'Zoomers'   ( Zoom.nl ).
Voorgaande jaren was ik helaas niet in gelegenheid om te gaan, maar dit jaar hebben Von en ik deze dag al vroeg in de agenda staan.
'En dan gaan we met Pinokkio,  met het kappie open!'  riep Von heel optimistisch uit.
En laat het nu op 6 juli  een zonovergoten zomerdag zijn!  wij rijden dus op zaterdagochtend inderdaad met open kap en  met een big smile op onze gezichten naar Heino, waar Frans en Gea ons en maar liefst 33 andere Zoomers gastvrij ontvangen en dan gaan we op stap,  op het programma staan Weidebeekjuffers en Heideblauwtjes,  beide heb ik nog helemaal nooit gezien,  dus ik heb er zin in!







Wat zijn die Weidebeekjuffers prachtig!
Ze zijn wel superbeweeglijk,  maar na een tijdje heb ik door dat ze telkens
terugkomen op het zelfde plekje, en daar kan je natuurlijk handig gebruik van maken






Toen ik bij de vorige foto de lichte vlekken in het water zag,  bedacht ik dat ik
hiermee wel wat kon gaan spelen met bokeh-bubbels.
Dus diafragma open  voor mooie bubbels, maar door het grote diafragma
vallen de mooie vleugels helaas niet binnen de scherptediepte.
Ja,  ik weet het,  de  truc is om precies evenwijdig aan je onderwerp te komen



( foto Roel Lemstra) 







Maar onhandig liggend op de grote stapstenen
ben ik niet mobiel genoeg om dat voor elkaar te krijgen....











Wanneer  de Weidebeekjuffer de vleugels uitvouwt,  is ie nóg mooier!






Ik heb ze ook nog vliegend geprobeerd, maar die resultaten gaan we hier niet zien ;-)






Door het harde licht niet mijn beste foto,  maar deze parende
Weidebeekjuffers mogen toch niet ontbreken,  het is bovendien de enige
foto die ik van het vrouwtje heb kunnen maken




( foto Frans Petrij )


 Na een gezellige picknick  maakt Frans de groepsfoto.
Er is er ook een gemaakt waar we - lekker anoniem -  allemaal met de camera 
voor onze gezichten staan,  maar die kan ik helaas niet meer vinden.
Ik ga er maar van uit dat niemand bezwaar heeft tegen de plaatsing van deze foto





















In de middag gaan we naar een heideveld waar het echt wemelt van de Heideblauwtjes,  ik weet niet wat ik zie!  Maar wat zijn ze klein,   en wat zijn ze vliegerig zo midden op de dag.

Ik weet echt niet hoe ik het voor elkaar moet krijgen om hier aardige foto's van te maken,  ik kijk dan ook nogal vertwijfeld, terwijl ik met camera in de aanslag klaar lig.

( foto's Anneke & Wilco Visser )






Uiteindelijk lukt het me om deze twee stoeiende Heideblauwtjes vast te leggen,
maar een echt mooie foto van zo'n blauwtje op dopheide,  dat zit er vandaag niet in



















Maar gelukkig  zijn er Zoomers die van wanten weten en mij te hulp komen!
Jos heeft een takje in de hand.... met twee parende Heideblauwtjes.
Ik schuif graag even met camera aan!

( foto's Wilco & Anneke Visser )






Zo'n verplaatsbaar takje is toch wel handig ;-)
Achtergrond van blauwe lucht






en achtergrond van het heideveld,  alles is letterlijk onder handbereik :-)

.




En ander standje?
Ook geen probleem!


Slotwoordje:
Te snel  is het vlinderfeestje voorbij,  maar liefhebbers kunnen in de avonduren nog een keer terug.
Dat past  voor Von en mij helaas niet in ons programma,  wel gaan we met zijn allen terug naar Heino waar de plaatselijke snackbar een mega-order te verwerken krijgt,  die in de tuin van Frans en Gea lekker opgesmikkeld wordt terwijl we met zijn allen nog even heel gezellig napraten.
Het was een geslaagde dag,  ik hoop volgend jaar weer van de partij te zijn.  
We danken Frans en Gea voor de gastvrijheid en de perfecte organisatie en zoeven in Pinokkio weer naar huis,   kappie nog steeds open!!

26 opmerkingen:

  1. Mooi blauw is gewoon fantastisch!!! Beide soorten staan op mijn wensenlijstje, vooralsnog heb ik genoten van jouw prachtige foto's. Moet dit soort dingen ook eens in de gaten houden, lijkt me leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk verslag, mooie foto's ook. Vooral de heidebeekjuffer. Zou ik ook wel eens voor de lens willen krijgen. Goed om te lezen dat andere mensen soms ook zo aan het klooien zijn met macrofotografie.Leuke maar moeilijke hobby! Ik vraag me wel eens af met hoeveel procent geslaagde foto's anderen thuis komen. Bij mij gaat het meeste de prullenbak in...
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geweldig dat je de weidebeekjuffers eindelijk gezien hebt. Wat een feest hè? Nu weet je waarom ik er ongeveer lyrisch van wordt. De foto's ervan zijn prachtig. Jammer dat het heideblauwtje niet wou wat jij wilde, zo mooi op de bloeiende dophei. Mooi verslag ook van een fijne dag!
    groet,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtig weer Loes.
    Mooi stekkie daar.

    fijne Zondag,
    Groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ja hele leuke serie! Ik ken beide gebieden trouwens.Veel heideblauwtjes he daar? Ik vond het aantal weidebeekjuffers overigens heeel erg tegenvallen,of waren er wel veel bij jou?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Loes,

    Prachtige serie. Ik ben er wel jaloers op. Vooral die parende en stoeiende heideblauwtjes. Mooi vastgelegd. Ik ben het zelf ook steeds van plan maar ga dan toch maar weer achter de vogels aan. Kortom mooie macrofotos en ook nog gemaaktt op een, zo te zien geslaagde en gezellige dag.

    groetjes,

    peter van de beek

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Loes,
    Wat een topdag, heideblauwtjes en die mooie weidebeekjuffer, twee zeer mooie soorten.
    En je hebt ze er prachtig op staan. Gezellig zo met zijn allen in het veld fotograferen.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Loes
    Ik zie dat je mee ben gegaan met een zoomdag. Iets wat ik steeds denk ook eens een keer te doen. Maar steeds stel ik het uit,terwel je op zo een dag een hoop van elkaar kan opsteken . Buiten dat het er gezellig uitziet, wie weet in de toekomst? Het is toch een pracht juffer de weidebeek, zelf nog nooit gezien komt in de Krimpenerwaard alleen als dwaalgast voor. Ik zag in je vorige blog ook al dat je deze gevleugelde beestjes midden op dag probeerde vast te leggen. Misschien is het beter als s'morgens vroeg nog een keertje gaat zodat ze nog rustig blijven zitten. Leverd vast en zeker mooie beelden op met de dauw erbij.

    gr Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Magnificas capturas!! Yo también tengo alguna entrada del preciosos caballito del diablo

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ha hier had je toch wel twee heel mooie soorten voor de macrolens Loes.
    Je hebt er ook weer een onderhoudend blog van gemaakt. De Weidebeekjuffers heb ik al een
    tijdje niet meer voor de lens gehad, maar ze zijn wat mij betreft met afstand de mooiste
    juffers. Op foto5 ging ie wel even heel raai voor je zitten en vliegend gaan we ze vast nog
    wel eens van je zien.
    Ook toch wel heel leuk de foto's waar je zelf in actie bent.
    De Heideblauwtjes heb ik me onlangs ook even mee bezig kunnen houden, prachtig gebruik gemaakt
    van het paartje op het grassprietje maar foto11 waar het mannetje toenadering zoekt naar het vrouwtje
    is mijn favoriet, mooie entourage en mooie gedragsfoto.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  11. proficiat mt deze prachtige foto's! heb genoten van deze reeks!!!
    hartelijke groet, Hilde

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Loes,

    Leuk zo'n dag met z'n allen waarbij je deze post hebt gelardeerd met (gedrags)foto's van de groep en jezelf. En je hebt de weidebeekjuffer, terwijl je hem pas voor de eerste keer zag, al direct heel mooi weten vast te leggen. Ik heb het ook wel eens geprobeerd, maar vliegend is erg lastig. Heideblauwtje is ook heel mooi, ik had niet gedacht dat ze, ook niet tijdens de paring, zouden blijven zitten als je zo'n takje afbreekt. Leuke bijkomstgheid: je eerste foto lijkt aardig op mijn weidebeekjufer die ik vandaag gepost heb.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Twee soorten die ik ook nog nooit in levende lijve gezien heb, Loes. En wat zijn ze mooi! Je foto's zijn ook prachtig trouwens. Nou kan je wel zeggen dat je geen mooie foto van die blauwtjes op de dopheide hebt, maar ondanks dat de andere misschien perfecter zijn vind ik foto 11 toch heel mooi, hoor. Ook heel natuurlijk. Foto 1 is geweldig en de actiefoto's hartstikke leuk. Ik vraag me ook wel eens af hoe je van sommige dingen iets moois kunt maken, maar uiteindelijk komt het toch altijd weer goed. Net als bij jou. Hele mooie serie. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Prachtige serie Loes van zowel de mooie Weidebeekjes als de blauwtjes onder handbereik. Ik moet ook wel lachen om die foto van jou op de steen en in het gras. Het is maar goed dat jij zo super lenig bent!

    Leuk verslag om te lezen en met mooie resultaten.

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Loes ,
    ik weet af en toe niet meer waar ik naar moet kijken.
    zoveel moois op de blogs.
    ook jou foto's zijn geweldig.
    groetjes Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Een welbestede dag en een gezellige als ik je verslag lees. Mooie soorten heb je gezien. De weidebeek wil maar niet stil zitten en je hebt ze er echt goed op gekregen. Mooi waar hij zijn vleugels spreidt. Het heideblauwtje is ook een bijzondere soort, helemaal top als je ze dan ook nog samen erop kunt krijgen. De foto waar ze samen op staan op de dopheide vind ik mooi, ook al is de achtergrond druk. Het vertelt het verhaal zo veel meer als de foto's daarna.
    Mooie opbrengst van een leuk uitstapje.
    Groetjes, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Oh...prachtig....Wat mij betreft de mooiste juffertjes van Nederlanden zeker in combinatie met groen en een mooie bokeh doen ze het errug goed!
    Ooit heb ik ze gefotografeerd in Frankrijk, heerlijk met m'n bikini in de rivier, wat was dat leuk!
    In NL heb ik ze helaas nooit gezien. Als ik geweten had van de Zoomdag was ik misschien wel meegegaan, wát een feestje daar! ;)
    En de parende heideblauwtjes staan er trouwens óók mooi op!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Jaaaaa....... dit is werkelijk prachtig Loes.
    Zo mooi deze weidebeekjuffers en niet alleen de kleur
    maar ook de mooie rustige achtergrond, de vleugels uitgevouwen en
    zelfs een paring. Echt top gezien!
    Ook je heideblauwtjes zijn prachtig vereeuwigd.
    Deze staan bij mij nog steeds op het wensenlijstje.
    Een blog om trots op te zien Loes.
    groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi Loes,

    Vorige week, op vakantie in Luxemburg, ook de weidebeekjuffers kunnen fotograferen; resultaten volgen nog op het blog. Nu zie ik binnen een half uurtje surfen al twee items over deze soort; toeval bestaat volgens mij niet.

    Fraaie foto's, ook van het heideblauwtje!!

    Groeten, Robert

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Prachtig zijn die weidebeekjuffers. In de vergroting zie ik pas hoe schitterend hun vleugeltjes zijn. Toch weer heel anders dan van waterjuffers. Dat de vrouwtjes geen donkere vlekken hebben wist ik niet. Knap hoe het je iedere keer weer lukt om de hele juffer scherp te krijgen, dat vind ik zo lastig. De foto van het parende stelletje vind ik het meest bijzonder.
    Zoom heeft wel wat teweeggebracht! Ik heb er ook een tijdje opgezeten en vond dat toen erg leuk.
    Groetjes, Anita
    Ben benieuwd naar je uitsluipers!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hey Loes,

    Je hebt een fantastische dag gehad. Prachtige plaatjes. Wat is de weidebeekjuffer een pracht van een insect. Goed gefotografeerd! scherpte heel mooi. Leuk om te zien hoe je met de lichtvlekken (bokeh) hebt gespeeld. Inderdaad heb je dan minder scherpte.

    De vlinders zijn fantastisch. Handig zo'n portable takje. Zo kan je je eigen compo bepalen en de kleur van de achtergrond.

    Gr. Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat een plaatjes allemaal wat zal je weer genoten hebben Loes.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat kunnen we toch veel van de natuur leren zeker de kleuren combinaties prachtig lieve groetjes Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Het oogt gezellig Loes....
    en bij Frabs en Gea is het altijd goed..
    leuke groep zo te zien en je hebt mooie opname kunnen
    maken...de Weidebeekjuffer is mijn favoriete juffer
    ik vind ze prachtig en dan de heideblauwtje ook daar heb je een paar fijne foto's
    van kunnen maken...prachtige blog...

    gr. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen