De mooie natuur daagt mij uit om te fotograferen, de wens om goed te leren fotograferen daagt me uit om er steeds vaker
op uit te gaan om te oefenen.
Een heerlijke wisselwerking dus, waaraan ik veel plezier beleef.
Op deze site doe ik verslag van mijn pogingen om wat ik zie zo mooi mogelijk vast te leggen.
Bedankt voor je bezoekje, en mocht je een reactie achter willen laten, dan stel ik dat erg op prijs.

Klik op een foto voor een presentatie in groter formaat en hogere kwaliteit!


donderdag 11 april 2013

Bosanemoontjes Landgoed Oud Poelgeest


Vorig week reed ik even langs het Landgoed Eikenrode in  Loosdrecht om te zien hoe de bosanemoontjes er bij stonden. 
Nou, behalve een paar zielige groene blaadjes was er nog niets te zien, hetgeen me met al die kou ook eigenlijk niet verbaasde. 
Maar toch had ik op de sites al weer bloeiende anemoontjes gezien,  dus wat doe je dan? je gaat naar waarneming.nl
waar ik ontdekte dat ik op het Landgoed Oud Poelgeest in Oegstgeest een goede kans zou maken. 
De weersvooruitzichten voor afgelopen zondag waren perfect, dus een afspraak met Ghita en Yvonne was snel gemaakt.







We treffen elkaar om half 12,  en na een mistige start van de dag
laat het beloofde zonnetje zich zien. 
En bosanemoontjes?  Die zijn er volop!




Ik heb de Fullframe camera nog nauwelijks gebruikt in combinatie met de macrolens,  
dus het is best spannend wat dit voor resultaten gaat geven.
Maar eerst moet ik er weer helemaal in komen, weer even feeling krijgen: 
zoals welk diafragma werkt het fijnste, hoe gebruik ik de rijstzak ook al weer het handigst,
macro is gewoon te lang geleden




En natuurlijk zoeken naar een aantrekkelijk beeld.
Mijn plan was vooral om mooie achtergronden te creëren.
Dat vage komt al wel een beetje in de buurt 




Om een uur of een nemen we even de tijd voor een gezellige picknick in het gras,
en dan gaan we met frisse moed weer verder




Ik was wat aan het stoeien met het reflectieschermpje,
 zonder noemenswaardige resultaten, maar  al doende ontdekte ik dat ik met het 
schermpje ook gemakkelijk het felle zonlicht kon tegenhouden




Vanaf dat moment ging het ineens veel beter,
en zo makkelijk:  scherpstellen in de zon,  dan kun je alles goed zien,  
en dan pas schaduw maken




Anemoontje in de schaduw,  achtergrond in de zon.
Wat is het heerlijk om zo bezig te zijn en van alles uit te proberen.
Natuurlijk wisselen we met elkaar onze ervaringen uit
en zo leren we er spelenderwijs weer wat bij





Grappig trouwens, het is precies een jaar geleden van Von en ik bij het 
Landgoed Eikenrode op de bosgrond lagen voor de anemoontjes,
en we streven er nu natuurlijk naar om het anders  en beter te doen,
zo blijft deze prachthobby telkens weer een uitdaging




Een beetje afwisseling moet er wel zijn,
dus even vanaf de andere kant




Deze foto vond ik eerst wat te rommelig,  maar bij nader inzien mocht ie toch blijven,
want  ik vind eigenlijk dat ik vaak in te brave composities blijf hangen,
 ik moet gewoon meer durven, dus laat dit een begin zijn ;-)




Het kan niet vaak genoeg gezegd worden: In het groot zijn de foto's mooier!
Dus even aanklikken voor het beste resultaat.


Slotwoordje:
We hebben ons weer een paar uur uitstekend geamuseerd,  en als ik deze foto's  zo bekijk,
dan is wat mij betreft  het duo  FF +  macrolens  met vlag en wimpel geslaagd.
Dit smaakt naar meer, laat het macroseizoen maar komen!

27 opmerkingen:

  1. Hoi Loes,
    Ik vind je missie meer dan geslaagd. Prachtig licht en zachte kleuren en mooie composities - alsof het niks is.... en dat is nu juist de kunst! juist wat meer omgeving erbij vind ik mooi omdat er dan een relatie onstaat tussen de ene anemoon en de andere. En omdat goed in evenwicht te krijgen is zoeken. Goede tip dat schermpje. Het heeft lang geduurd voordat ik doorhad dat je onderwerp niet in volle zon moet staan en dat je opmeen zonnige dag ook gefilterd licht kunt vinden. Maar deze ga ik onthouden! (Full frame is een feest)
    Groetjes, Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Loes,
    leuk spul om te fotograferen en dan bedoel ik je camera, je lens en de Bosanemoontjes.
    Ik was vandaag in de Leidsche Hout en daar staan ook heel veel Bosanemoontjes, vandaag met de compact een paar foto`s gemaakt maar daar ga ik nog wel een keer naartoe met de macrolens.

    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je hebt die mooie zondag weer goed benut. De foto's zijn mooi en gelukkig niet allemaal braaf ;-). Slim om het reflectiescherm op verschillende manieren te gebruiken, zo heb je er nog meer plezier van en al doende leer je vanzelf de mogelijkheden. De combi van je fullframecamera met de macrolens gaat erg goed maar na zo'n tijd is het altijd weer even wennen, hoewel ik dat aan jouw foto's niet kan zien. Ze zijn gewoon 'Loes'-mooi!

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Erg goed gelukt en nog wel in de zon. Zo'n reflectiescherm heeft gelukkig meer "ingebouwde" functies.
    Laat maar komen die experimenten, dat creatieve proces bevalt me wel.

    gr jowan

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Als liefhebber van macrofotografie heb ik zitten smullen van deze serie. Misschien hier en daar wat "braaf" ja maar toch, zo mooi van kleuren en compositie. Foto nr. 10 springt er voor mij nog net even meer uit. Groet, Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Er lijkt een relatie te gaan ontstaan tussen schilderkunst en fotografie. Mooie zachte achtergronden gecombineerd met het goed geaccentueerde onderwerp doen haast meer denken aan schilderkunst dan aan fotografie. Ik vind het een heel knappe prestatie om dat met je camera voor elkaar te krijgen.
    Prettig weekend, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je FF en je macro zijn dikke vriendjes. Foto 10 is een topper, heel goed gezien, prachtige achtergrond. De andere foto's niet vergeten te noemen, want ook die mogen er zijn. Ben wel een beetje jaloers op je kantel schermpje van de camera, zo makkelijk als je daar zat..;-) Het reflectieschermpje heeft goed zijn best gedaan, een goede goochel kunstje om van een foto een schilderij te maken, want dat zijn ze bijna geworden. Het was weer een heerlijk middagje in het zonnetje, de macro lens is weer aan de beurt en we hebben de smaak te pakken, op naar de volgende bloempjes, altijd gezellig...

    Lieve groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat zijn dit weer een super mooie foto's. Ik sta elke keer paf van al dit moois en blijf genieten.
    fijn weekend en groetjes
    Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Je heb je best ervoor gedaan en gekregen wat je wou mooie serie lieve groetjes Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo Loes,
    wat een heerlijke serie om te bekijken! Zo'n lief eenvoudig bloemetje als de bosanemoon, zo mooi in beeld gebracht. Soms is eenvoud het beste...
    Groetjes Odette

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Loes...

    Ik vond de andere serie toch ook erg mooi hoor..
    Maar deze serie is gewoon weer heel anders..een beetje
    variatie zullen we maar zeggen...
    Je bent mooi bezig geweest..de prachtigste composities..
    erg goed gedaan..Wat bedoel je met FF..is dat je reflactiescherm??

    Lg. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Loes,

    Fraaie serie hoor. Lekker hoor FF.
    Genieten weer van je macro's.

    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hallo Loes, wat een schoonheden!
    Je kunt goed zien hoe je met zorg het beste eruit hebt gehaald. Iedere foto: een gedicht.
    Winners! echt TOP. Echt genieten van dit tere stoere verrassende verfijnde bloemetje.
    Klasse Loes.Hier kun je wel weer een prijsje mee halen.
    Maar welke zou ik niet durven kiezen.
    groet,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Loes,
    ze zijn weer prachtig geworden de bosanemoontjes.
    goed genomen
    groetjes Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Zo zeg wat een fijne macroserie van de Bosanemoontjes, ik heb ze zelf nog niet gezien, maar dat
    komt nog wel en dan heb ik hier van jou al een zeer inspirerende serie.
    Je bent lekker aan het experimenteren geweest met je nieuwe camera en met prachtige resultaten.
    Goede tip ook van je reflexieschermm, ga ik zeker uitproberen.
    Mijn favoriete foto's zijn 7, 10 en 11.
    We gaan een mooie macroperiode tegemoet en jij geeft hiervoor een mooi startschot.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Heerlijke serie, Loes. Zoals je al gemerkt hebt, ben ik dol op bloemenmacro's. Dit is dus echt een blog voor mij. Ik vind dat je missie goed geslaagd is. Alhoewel ik alle foto's mooi vind zijn mijn favorieten 3 en 11. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Geslaagde trip zou ik zo zeggen. Mooie zachte beelden, die goed bij het karakter van dit bloemetje passen. Uit ervaring weet ik dat het nog niet zo makkelijk is om bloemen mooi te fotograferen. Maar van deze serie kan ik weer wat leren. Complimenten!

    Gr. René

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Loes
    in dit soort foto's ben je echt een ster ze zijn geweldig.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi Loes,

    ik hou enorm van macro dus dit is echt schitterend om te zien.
    Je hele reeks vind ik mooi maar er springen er toch wel een paar uit.
    Vooral foto 10 is prachtig maar ook 9 en 11.
    Eigenlijk is de hele serie om te smullen.
    Geweldig.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Mooie Macrofoto's Loes! Schitterende serie! Fijn weekend! Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Leuke serie Loes, het wordt weer macrotijd...

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hai Loes,

    Deze serie komt toch heel erg in de buurt van wat ik echt mooi vind. Mooi subtiel verloop van scherptediepte en veel scherp van de anemoon die in the picture staat. Niet alleen maar een meeldraadje, maar gewoon een groot stuk van de bloem.
    De kleuren zijn ook zo heerlijk in deze serie. Mooie pastelkleuren en zachte achtergronden.
    Petje af voor deze zeer fraaie serie.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Prachtige foto's van dit mooie bloemetje!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hi Loes,
    Wat hebben we een leuke dag gehad daar tussen de bloemetjes. Ik vind inderdaad de foto's van na de lunchbreak mooier dan de eerste, wat zachtere tinten en mooie scherptediepte. Mijn blogje komt er nog aan. Ik vind het macrowerk zo leuk, maar ook heel erg moeilijk.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  25. fullframe??? Heb je de A99 gekocht? :-)
    Dit vind ik een erg mooie serie ... prachtig met de bloemetjes en alle kleuren. Top.
    Groetjes, Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Hoi Loes,
    Een veel gefotografeerd onderwerp (ik ben mijn serie nog aan het uitzoeken en verwerken), maar je weet er weer een mooie serie van te maken.

    Heerlijk die kleurige, zachte achtergronden. Slim om het reflectiescherm zo te gebruiken voor wat schaduw, want in de volle zon heb je anders inderdaad erg snel nogal uitgebeten foto's.

    Foto 8 komt net niet in mijn favorieten lijstje, het geel in de achtergrond vind ik nu wel erg fel, en jammer dat het linker anemoontje net wat te weinig ruimte heeft aan de linkerkant.
    Maar 5, 10, 11 en 12 staan zeker wel in dat lijstje :-)

    Groetjes, Wouter

    BeantwoordenVerwijderen