De mooie natuur daagt mij uit om te fotograferen, de wens om goed te leren fotograferen daagt me uit om er steeds vaker
op uit te gaan om te oefenen.
Een heerlijke wisselwerking dus, waaraan ik veel plezier beleef.
Op deze site doe ik verslag van mijn pogingen om wat ik zie zo mooi mogelijk vast te leggen.
Bedankt voor je bezoekje, en mocht je een reactie achter willen laten, dan stel ik dat erg op prijs.

Klik op een foto voor een presentatie in groter formaat en hogere kwaliteit!


vrijdag 29 maart 2013

Kasteel Sypesteyn


Lekker warm bij de kachel zat ik laatst een stapel tijdschriften door te spitten, en daarin kwam ik een mooie reportage tegen over Kasteel Sypesteyn.
Dit Loosdrechtse kasteel is bekend vanwege de verzameling porselein,  maar ook vanwege de grote hoeveelheid stinzenplanten in het voorjaar.
Foto's van die bloemenweelde herinnerden mij aan al die keren dat ik langs Sypesteyn reed, en aan even zovele keren dat ik mij voornam om er eens een kijkje achter de hekken te gaan nemen.
Ik zat meteen plannen te maken,  eens kijken wanneer de openingstijden zijn.... pech..... pas met Pasen opent Sypesteyn de poorten weer.  Gelukkig heeft Yvonne connecties.... en zo kwam het dat wij op zondag 17 maart  een privé-rondleiding konden  krijgen!







We worden verwelkomd door onze  'Kasteelheer' Pim, die ons rondleidt 
door de tuinen van het kasteel, zelfs de dassenburcht in het bos hebben we gezien,  
dat gedeelte is normaal niet toegankelijk.
Pim wist ook met verve te vertellen over Jonkheer van Sypesteyn,  
die begin 20e eeuw een 16e-eeuws slot liet verrijzen. 
Er kwam een Oud-Hollandse tuin, met een slottuin, een doolhof en een boomgaard, 
alles van elkaar gescheiden door hagen, grachten en blauwe siersmeedijzeren hekken. 
Deze tuin is nog steeds in zijn oorspronkelijke vorm te zien, 
met als grote publiekstrekker de velden voor stinzenplanten.




Op dit moment zijn het voornamelijk de sneeuwklokjes en krokussen die de tuinen kleur
 geven,  en natuurlijk duiken Von en ik daar met onze macrolenzen enthousiast op af.





Hetgeen niet meevalt,  want er staat een stevig windje :-(





Ik geef het dan ook al gauw op,  en terwijl Von wel nog stug doorgaat, 
( die zal dan ook wel betere foto's hebben )
ga ik eens kijken of ik het kasteel een beetje aardig in beeld kan krijgen





Het is wel een luxe om hier zonder andere kasteelbezoekers rond te mogen lopen !





De slottuin met 100 jaar oude buxushaagjes is op het moment niet toegankelijk 
vanwege een schimmelziekte, die zich mogelijk kan verspreiden. 
De buxusplanten sterven als gevolg van deze ziekte af, 
nieuwe aanplant van buxus is helaas geen optie, 
er worden nu haagjes geplant van Lonicera nitida. 
( Meer info op het blog van Sypesteyn )





Soms ben ik wel even een beetje trots op mezelf ;-)
De tuinmuur lag in de schaduw, daardoor zag de eerste foto
die ik maakte er niet uit,  de muur was veel te donker.
Door het grijsverloopfilter diagonaal voor de lens te zetten
kreeg ik de belichting goed!




Maar al gauw stond ik weer met beide benen op de grond ..
Een foto van het kasteel vanuit een laag standpunt, met bloemetjes op de voorgrond,
die wilde ik graag maken.  Maar het wilde me niet goed lukken.
Scherpgesteld op het kasteel, dus onscherpe sneeuwklokjes :-(




Dit is iets meer zoals ik het in gedachten had,
maar vanuit dit standpunt storen de bomen voor het kasteel,
'oefening baart nog geen kunst'  ;-)


Slotwoordje:
Graag had ik nog van alles uitgeprobeerd,  maar dit bijzondere privébezoekje kon natuurlijk niet eeuwig duren.  Pim, hartelijk bedankt voor je rondleiding en informatie, de lekkere warme chocolademelk  en voor de tijd die je ons in 'jouw' tuin gegund hebt,  ik heb er van genoten,  en kom beslist vaker naar Sypesteyn!


Goed nieuws!!! Mijn lightbox werkt weer!!
Met dank aan Joke  die in haar blog een  oplossing heeft aangereikt.

26 opmerkingen:

  1. Nou Loes, oefening baart wel degelijk kunst, want hier zitten weer een paar hele mooie foto's bij. En leuk ook dat je er soms bij schrijft hoe je het voor elkaar krijgt, het is altijd leuk om iets van elkaar te leren. Alhoewel ik alle foto's eigenlijk mooi vind, springen voor mij de Crocussen het meest in het oog. Oefen lekker door, wij genieten wel mee. Fijne paasdagen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Loes,
    Prachtig blog om te bekijken en te lezen. En ik kijk er niet van op dat jullie je eigen weer naar binnen wisten te praten :)

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Loes
    mooie foto's van het voorjaar alleen is het nog wat houd.
    je hebt de lente in huis gehaald.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Loes, natuurlijk mag jij trots zijn op jezelf, dat is helemaal logisch en terecht! Knap opgelost het schaduw'probleem'. De foto's zijn weer mooi en de macro's die je hebt geplaatst zijn prachtig. Die wind mag inderdaad wel eens ophoepelen, 't is maar lastig fotograferen zo. Met dit kasteel om de hoek nog een keer terug op een windstille dag en met zon?! Ik kijk alvast uit naar een vervolg!

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Sijpestein staat ook nog op mijn lijstje, Loes, en ik vind het dan ook bijzonder leuk nu bij jou een fotoserie ervan zien. Wat heb je ontzettend mooie foto's gemaakt. Sfeervol, prachtig van kleur en geweldige composities. Het softe van de bloemenmacro's is indrukwekkend en benadrukt de teerheid van de bloemen. Gebruik je voor je bloemen ook filters? Ik ben trouwens blij dat je het aangedurfd hebt om de link in je HTML te zetten. Dit kijkt zoveel mooier. Als Google ooit nog eens het probleem oplost moet dat stukje HTML er wel weer uit, denk ik. Maar dat zien we dan wel. Voorlopig zie ik op het Google-forum nergens dat ze bezig zijn met oplossen van het probleem. Fijne dagen. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee Joke, bij de macro's gebruik ik geen filters, het softe komt door een groot diafragma ( kleine scherptediepte) en in de nabewerking heb ik het iets zachter gemaakt, en een beetje witte vignettering toegevoegd.
      Ja, ik ben ook blij dat ik de HTML aanpassing aangedurfd heb, hoop dat vele bloggers zullen volgen!
      Nogmaals dank!
      groetjes Loes

      Verwijderen
  6. Mooie serie Loes zeker ook van het kasteel waarbij ik foto 2 en de laatste 2 de mooiste vind door het mooie perspectief en de bloemen op de voorgrond. Foto 3 is mijn favoriete closeup. erg mooi. gr Andrea

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je hebt er een veelzijdig blogje van gemaakt, ondanks de wind heb je toch mooie macro's weten te maken. De kasteel foto met de bloempjes op de voorgrond is toch goed uitgepakt, tja de bomen stonden er nu eenmaal. Kunnen we niets aan doen. En het openen van je toverdoos, super om te zien dat dit gelukt is. We hebben een leuke dag gehad en we gaan er zeker nog een keer heen.

    Dank je wel voor de tip. Het is inderdaad veel beter kijken zo.

    LG Von

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Loes
    Lijkt me een heel fraai kasteel. Je zou er maar wonen! En tot troost, ik kwam toevallig vandaag op een site met "de mooiste stinzenplantenfoto's van het wereldwijde web" en daar stonden dus ook tussen de sneeuwklokjes en het kasteel op de achtergrond twee bomen! Schijnt er een beetje bij te horen kennelijk, die twee bomen.
    Hele mooie opnames van de krokussen. Ik vind het altijd ondingen om te fotograferen, net zoals de meeste voorjaarsbloeiers: harde felle kleuren die niet lijken te stroken met het tere lentegevoel. Maar je hebt het voor elkaar gekregen om de krokus te vangen in een mooi pastel! Hele fraaie foto! De truuk met het doorkijkje en grijsverloopfilter moet ik onthouden ! Fijne paasdagen Albertine

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ha Loes,
    Wat leuk zo'n kasteel bij jou in de buurt. En wat leuk dat je een prive rondleiding kreeg. Maar moest Pim steeds op jullie wachten (in de koude wind) als jullie op de grond lagen voor macro foto's? Wat een geduld. Ik vind jouw sneeuwklokje met op de achtergrond exact zo'n zelfde klokje maar dan wazig, heel erg mooi. De foto erboven en die van het kasteel onder de sneeuwklokjes spreken mij ook aan. Op de laatste foto is het inderdaad jammer dat de bomen voor het kasteel staan, anders had deze ook bij mijn favorieten gehoord.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een sprookjesachtig mooi kasteel!
    Je macro's zijn toch ook best gaaf geworden.
    De mooi laag gekozen standpunten om zo het kasteel in beeld te brengen vindt ik super!
    Groetjes en een fijn weekend, Cristien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ben druk met je tip aan het prutsen maar kom er nog niet uit...

      Verwijderen
  11. Een pracht wandeling met een schitterende serie heel mooi Loes lieve groetjes Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Loes,

    Mooie fotos van deze prachtig omgeving.Ik vind die met de krokussen volop de voorgrond en het kasteel erachter de leukste, maar de macro's zijn ook mooi.

    groet,

    peter van de Beek

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Loes,
    Wat een luxe, een dagje kasteeldame spelen ;-)
    (maar dan wel één die zonder problemen gewoon plat op de grond in de modder gaat liggen, haha)

    Jammer dat het kasteel zo moeilijk te fotograferen is zonder bomen enzo, maar het is je behoorlijk goed gelukt.

    De topper vind ik echter wel foto 4, de macro van de krokussen. Wat een heerlijk 'zachte' foto, met de paarse lijnen als scherpe blikvanger!
    (ik zou zelf echter in Lightroom wel even die lelijke plekjes linksonder en in het midden weggewerkt hebben met de "vlekken verwijderen" tool)

    Fijne Paasdagen, groetjes, Wouter

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Loes,
    prachtige foto's van het kasteel en de andere foto's
    fijne Pasen , groetjes Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Loes,

    Prachtig doe je het toch weer die macro's, mooie softe tinten!
    Kasteel oogt kaal, komt dat nog niks bloeit, behalve de bodem.


    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Loes...

    Ja als je maar connecties genoeg hebt, komt je nog eens
    ergens..Prachtige opnames stuk voor stuk, maar ik heb
    er weer een paar favorieten bij...De foto's van de krokussen
    zijn echt prachtig, mooi zacht, ondanks de wind..
    Mooi kasteeltje trouwens!

    wens je hele fijne Paasdagen!!

    Lg., Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Leuk Loes om een kijkje te nemen bij Kasteel Sypesteyn.
    Prima gedaan de foto`s van het kasteel en knap dat je het uitvond om het filter schuin voor de lens te zetten, de foto is prachtig belicht.
    Ook de Krokusjes en Sneeuwklokjes heb je mooi gefotografeerd.

    Heb hele leuke Paasdagen,
    Groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Loes ik heb dat laatste tijd wel je logjes gelezen ( er zaten weer een aantal pracht platen bij) maar de tijd onbrak om op alles te reageren. Zelf ook al een aantal weken de camera niet aangeraakt. Je macro's zijn van grote schoonheid , heel mooi gebruik gemaakt van je open diafragma. Mooie zachte uitstraling, een genot om naar te kijken. Wel zijn jullie bofkonten zo een priveebezoek aan een kasteel, lekker ongestoord foto's kunnen maken zonder dat er steeds mensen door je beeld lopen. Je belichting bij je kasteelmuur heb je mooi opgelost. Reuze handig die verloop filters.

    gr Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een luxe om in alle rust te kunnen experimenteren. De foto's van de bloemen vind ik het mooist, met de softe tinten. En bij de foto's van het kasteel heb je natuurlijk wel wensen, maar je moet het nu eenmaal doen met de werkelijkheid. Als de bomen in blad staan wordt het weer heel anders.
    PS De suggestie voor het inschakelen van de lightbox zal ik binnenkort eens proberen.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoi Loes, jullie hadden het fijn voor elkaar met die privé rondleiding.
    En de kans even goed benut, zowel de bloemenfoto's als het kasteel zelf zijn
    boeiend om te bekijken.
    Foto3 en 5 van de macro's spreken mij het meest aan, 3 met het mooie paarse accent
    en 5 vanwege de prachtige herhaling en mooi zacht allemaal.
    Van het kasteel springen foto 8 en 10 er voor mij uit, mooie diepte bij 8 en een geweldige
    toepassing van het grijsverloopfilter, gouden tip en foto 10 vind ik gewoon heel mooi en
    mij storen de bomen helemaal niet.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hallo Loes
    De foto's van het kasteel zijn heel goed
    Zeker die met de croccus op de voorgrond.
    Groeten Bets

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hoi Loes,

    wat leuk dat jullie een privé rondleiding kregen,
    en nog mooier dat je kon kijken in een normaal afgesloten gebied :-)
    Ik vind die velden vol bloemen een schitterend gezicht.
    Je uitwerking van de krokussen is dan ook heel erg mooi en soft van kleur.
    had je ook nog foto's van die Dassenburcht?
    Leuk ook die laatste foto van de krokus en daarachter de sneeuwklokjes
    met het kasteel als eindpunt.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hoi Loes,

    Ik vind dat je wel degelijk kunst hebt gebaard. De foto's 1, 3, 4 en vooral 5 zijn werkelijk prachtig, maar ook het kasteel met de onscherpe sneeuwklokjes op de voorgrond mag er beslist zijn. Een buitenkansje als je zo privé op een landgoed kunt rond banjeren zonder elke keer te schermen voor mensen die net weer in je beeldveld lopen. Heb vandaag nog wat opnames gemaakt bij en van kasteel Gerlach in Zuid-Limburg, maar erg druk daar en bovendien moest ik me behelpen met mijn compact.

    Fijne avond nog,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hai Loes,

    Eigenlijk zou je hier foto's van moeten maken, als het dreigend weer is. Je weet wel, de donkere luchten vlak voor een onweersbui. Dan krijgt zo'n kasteel dat dreigende van een soort spookslot.
    Dat is eigenlijk wat ik mis aan deze foto's. Dan komen die bomen namelijk ook mooi van pas, omdat het dan nog mysterieuzer wordt.
    Maar qua uitvoering is dit toch ook weer prachtig gedaan hoor. Vooral dat je nu je hulpstukken op een zodanige manier weet in te zetten, dat je er op meerdere manieren gebruik van weet te maken.
    Heel goed nagedacht en je hebt de titel van je blog weer eens bewezen.
    Prachtige serie en nu snel naar je paasserie ;-)

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen