De mooie natuur daagt mij uit om te fotograferen, de wens om goed te leren fotograferen daagt me uit om er steeds vaker
op uit te gaan om te oefenen.
Een heerlijke wisselwerking dus, waaraan ik veel plezier beleef.
Op deze site doe ik verslag van mijn pogingen om wat ik zie zo mooi mogelijk vast te leggen.
Bedankt voor je bezoekje, en mocht je een reactie achter willen laten, dan stel ik dat erg op prijs.

Klik op een foto voor een presentatie in groter formaat en hogere kwaliteit!


vrijdag 5 oktober 2012

Hoe ouder hoe gekker


'Historic Grand Prix' op het Circuit van Zandvoort op 1 en 2 september. 
Die aankondiging zag ik staan, en tot mijn verbazing dacht ik "lijkt me leuk!"  
Ja, dat verbaasde me echt, want ik heb eigenlijk helemaal niets met autoraces.
Maar je wordt blijkbaar 'Hoe ouder hoe gekker'.
Rond mijn 18e ben ik eens naar de Paasraces geweest, met zus en vriendinnen, nou, ik denk eigenlijk niet dat wij voor die races gingen,  we hoopten vast op knappe coureurs ;-)
Maar goed, dit festijn leek me gewoon eens leuk om gewapend met camera naar toe te gaan, Von was er direct voor in,  dus wij deden een heel gezellig weekendje Zandvoort




Oude auto's zijn een leuk onderwerp om te fotograferen.
Voor de sfeer heb ik een deel van de foto's in een ouderwets zwart/wit omgezet,
en ook nog een beetje vignettering toegevoegd



Net als ik, zijn anno 2012 ook de coureurs een dagje ouder dan toen ik 18 was :-)




Dit Engelse echtpaar zat  voor de race van start ging gezellig samen in de bolide.
Hihi,  en ik snap er dus duidelijk niks van, toen deze klasse ( tot 1961)  de race reed,
vroeg ik aan Von:  ik zie dat echtpaar helemaal niet?
Dombo!  ze rijden natuurlijk niet samen!
Later zagen we ze met zijn tweetjes rustig  met een boek bij de camper zitten, 
ze lieten het hele spektakel volkomen aan zich voorbij gaan,  typisch Engels



Ik zag Von telkens heel druk bezig met het fotograferen van details,  
die was echt helemaal in haar element.  
Zelf zag ik dat allemaal niet zo, maar vooruit,  een stuurtje,  
daar kan ik me geen buil aan vallen



Dan gaan we de Hunzerug op,  tijd om rijdende auto's te fotograferen!
( 1/160 sec) 



"Panning"
ofwel de techniek van het meetrekken van de camera
( 1/100 sec) 




Een techniek die helemaal niet meevalt, 
maar wat was het een geweldige  uitdaging om dit te proberen
( 1/160  sec )
Ik heb de sluitertijden er even bijgezet,  en kom hier zo nog nader op terug



Zoals ik al liet blijken ben ik een volkomen leek in de autosport, 
maar Jan Lammers,  die 'ken' ik wel, hihi,  hij zwaait zelfs naar me!
Vind het reuzeknap van mezelf dat ik de foto zo scherp kreeg dat de naam
Jan Lammers boven het portier te lezen is
( 1/125 sec )




De leukste van al die oude auto's vind ik toch wel de Bugatti
( 1/80  sec )



Von wees me op het versnellingspookje dat aan de buitenkant van 
de wagen zit



Toen werd het een leuke uitdaging om precies het moment te fotograferen
waarop er met het pookje geschakeld werd.
Viel niet mee, maar is gelukt!
( 1/100 sec )
Op deze foto is ook de slinger aan de voorkant te zien,
moet zo'n auto aangeslingerd worden??
Hou ouder hoe gekker!!



Vooraanzicht van de Bugatti
en tijd om ( met het pookje? )door te schakelen naar kleur




Von kijkt vol aandacht naar het meterje dat een medefotograaf voor zijn lens heeft.


Het was zo grappig, op zondagavond werden we in Zandvoort op straat door een wildvreemde aangesproken, met de vraag wat we hier nu toch aan het fotograferen waren.
We waren stomverbaasd dat hij ons herkende, maar twee fotograferende vrouwen vallen in de mannenwereld van  het circuit blijkbaar op....



Nog maar weer wat pogingen om details te fotograferen,  maar ik zie het echt niet.
Ja,  de spiegeling van mezelf, die zie ik wel!




Nog maar eentje




De fles Henkell,  ja, daar valt mijn oog ook wel op :-)
maar autodetails,  nee, dat is gewoon mijn ding niet




Het is trouwens een oorverdovende herrie op zo'n circuit 




Het Rode Kruis heeft vast goede zaken gedaan





We struinen overal rond, en gaan dan weer terug naar de Hunzerug






Daar zijn we niet enigen die verwoede pogingen doen om de voorbijrazende racewagens vast te leggen, 
en ook de jeugd vindt het reuzespannend




We gaan weer spelen met de sluitertijden.
Nu, om het verschil goed te zien, een foto bij 1/3200 sec.
Net of hij stil staat



Kijk,  hier zie je snelheid!!
( 1/50 sec ) 

Toen we net begonnen vroegen we aan een buurman met welke sluitertijd hij werkte.  Dat was 1/30.
Nou,  de foto's met 1/30 kon ik echt allemaal weggooien.  Een andere buurman koos 1/250 sec.
Wij weer proberen, dat was het ook niet, dan zie je niet genoeg beweging.
Uiteindelijk bleek  1/100 goed te doen, maar bij de enkele foto's  die lukten bij nog langere sluitertijden, zoals de foto hierboven,  zie je nog  meer de snelheid in de wielen en in de omgeving


Niet mijn best gelukte foto, maar mijn eerste autootje was zo'n rood Fiatje, 
dus ja, die moet toch even mee in het blogje
( 1/160 sec, da's toch net niet lang genoeg )



Ik sluit af met dit racemonster, deze foto
 lukte me bij 1/80 sec


Slotwoordje:
Dit was zonder meer een leuke ervaring, en de techniek van het meetrekken van de camera,  die kan in andere situaties nog eens mooi van pas komen. Wat te denken bijvoorbeeld van een rennend damhert bij de bronst ?  Ja, de bronst van de damherten in de Amsterdamse Waterleiding Duinen, daar ga ik binnenkort zeker weer naar toe, maar of ik er ooit zo'n mooie ochtend als vorig jaar mee zal maken? Die kans acht ik klein, maar je weet maar nooit.
Wie alvast in de stemming wil komen moet nog maar eens naar die serie kijken,  de moeite waard, want die ochtend was echt magisch mooi!
Het linkje:  http://belton-loes.blogspot.nl/2011/10/stoom.html

28 opmerkingen:

  1. Hooi Loes
    een aparte mooie serie vanuit zandvoort.
    mooie gedaan.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat knap Loes, al die gepande foto's, je ziet ze voorbij racen. Idd leuker dan de foto's met de snelle sluitertijden. De Bugatti is prachtig en het Engelse stel hoor echt in deze sepia stijl. Dat vind ik hier trouwens sowieso heel mooi passen.

    Een bijzondere serie van jouw hand maar absoluut de moeite waard!

    Groet,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De sluitertijd en meetrekken
    die tegniek ga ik proberen bij de aktie foto's van mijn honden
    Tot nu toe deed ik dat vaak met de aktie stand
    Het laaste jaar probeerde ik het zelf maar dan stonden ze stil net als de auto's met korte sluitertijd
    Helemaal blij met jouw tips De details foto's zeggen mij ook niet zo veel moet ik eerlijk zeggen Maar voor Von is dat een ander verhaal die kijkt er toch anders tegen aan
    De foto's met mensen en auto's ja super hoor en ook de kleur en sfeer van vroeger geeft een leuke beleveing
    groetjes jacky

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Loes,
    De panningtechniek heb je prima onder controle, mooi gedaan.
    Ook de presentatie van de foto's in zwart/wit vinden weven prima keuze.

    Groet,

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb die panningtechniek geprobeerd bij opstijgende zwanen, maar het is jammerlijk mislukt. Dus vind ik het erg knap dat het jou gelukt is, Loes. En nog goed ook. Het zwart/witte deel vind ik het mooiste. Prachtig gedaan. Foto 16 is heel bijzonder. Die trekt telkens mijn aandacht. In één van mijn cursussen op internet las ik dat je bij het fotograferen van bv. racende auto's je horizon nog een beetje schuin kunt zetten. Net alsof hij tegen de berg op rijdt. Samen met de panningtechniek geeft dat nog meer actie aan je foto. Al lezend lijkt het allemaal zo makkelijk, maar nu de praktijk nog. Jij bent in ieder geval prima geslaagd met deze serie. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Super, Loes, ik ben ook niet zo van de auto's, maar deze serie heb ik met alsmaar groeidende interesse bekeken. Die panning techniek is te gek en maakt echt het verschil! Geweldig gedaan! De mensen zijn heel leuk getroffen en vertellen een verhaal achter deze dag. Complimenten! Groeten, marion

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuke serie Loes, je kon flink oefenen met de sluitertijden.
    De laatste foto vind ik echt prachtig.
    Ook de foto met de kinderen vind ik super, je kan zien dat ze genieten, ze staan met open mond te kijken.
    Kortom een mooi blog heb je gemaakt.
    Een heel fijn weekend.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Loes
    Wat een super leuke serie. Vooral de eerste foto's vind ik heel speciaal. Oude tijden herleven.
    Groeten en een goed weekend.
    Bets

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Loes,
    Zeer mooie foto's heb je daar weten te maken. Mooi ook in die sepia kleuren. Geeft nog meer nostalgie aan deze oude auto's. Knap ook hoe je deze wagens met hun snelheden nog zo scherp vast hebt weten te leggen.
    Vind die opname van die koplamp met de weerspiegeling van jezelf erin ook erg grappig.
    Heel mooi gedaan allemaal!!

    Groetjes en een heel fijn weekend,
    Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat hebben we inderdaad een supertijd gehad, er kwam voor mij even een emotioneel moment naar boven, maar ook daar kon ik later van genietn. Zandvoort heeft iets moois, leuks en nu ook iets om weer naar terug te kijken, je hebt de foto's mooi naar Sepia om weten te zetten, we waren daar zaterdagavond al mee aan het stoeien, en wat zijn ze daardoor nu prachtig geworden. Een goede keus, maar ik zie heel de sponser niet meer, waar is die gebleven..;-) Dank je wel voor dit super weekend, ik heb genoten.

    Lg Von

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Loes

    ik ben een fan van autosport en mijn eerste foto's met een spiegelreflex waren ca 35 jaar geleden op zandvooret, panning (wat toen nog gewoon "meetrekken" heette) is inderdaad even wennen en zoeken wat je het lekkerste ligt,
    ik zou nu, met IS en alle digitale technieken ook weer opnieuw moeten leren, ben al een tijdje niet meer op een circuit geweest,
    over je foto's, ik vind je sepia niet in alle foto's even geslaagd, zou dat echt op de Bugattis en zo houden, je 3e foto vindt ik fantastisch, Heel sfeervol, net of je tijdens een race naast t voorwiel hangt
    Misschien iets te veel scherpte in de achtergrond, maar ik neem aan dat hij hier erg weinig snelheid had :)
    die 2e van die groene 1zitter (op 1/50e) vindt ik ook heel geslaagd
    groetjes
    André

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Weer eens heel wat anders dan koraalzwammetjes enzo ;-)
    Maar wel eens leuk voor de afwisseling. Vooral foto 3 is prachtig! Geweldig qua standpunt en met deze fotobewerking.
    En met foto 24 laat je zien dat het ´pannen´ je ook al erg goed af gaat.
    (je zou de foto wellicht nog wat kunnen roteren, voor nog wat meer dynamica erin.)

    Groetjes, Wouter

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Loes,
    Voortreffelijke keuze om het eerste deel van deze serie om te zetten in een nostalgische kleur.Het lijken daardoor wel van die vergeelde oude foto's. Niet zwart/wit, maar ook geen sepia. Heel leuk vind ik de afwisseling in foto's: beelden van het circuit, de auto's, maar ook de coureurs en het publiek.
    Ik heb het meetrekken wel eens geoefend, op opvliegende eenden, maar dat is erg lastig. Je bent op de van jou bekende manier aan de slag gegaan en hebt echt uitgeprobeerd wat het beste werkt. Daar ben je goed in geslaagd.
    Je standpunt de mensen een beetje van onderaf fotograferen pakt hier heel mooi uit.
    Ik vind het moeilijk om aan te geven wat ik de beste vind, maar daar horen zeker nummer 3! bij, 8, 10 en 24. Maar nu doe ik andere te kort.
    Fijn weekend, succes bij de damherten bronst!
    Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Loes,

    wat leuk om eens wat anders te fotograferen :-)
    De sluitertijd en meetrekken moet ik ook eens proberen denk ik, want als
    ik zie wat je ermee kan dan krijg je best supergave foto's.
    Leuk om de kleuren inderdaad even op "oud" te zetten.

    groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Leuk om te zien Loes en leuk bedacht de foto in sepia goed idee mooi gedaan lieve groetjes Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
  16. SUPER !!!!!! gave serie Loes heel mooi ben dol op die oude auto's
    weer een iets anders dan bloemetjes heel mooi gedaan
    Groetjes en een fijn weekend Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Enig! Wat een leuk onderwerp. Met autoracen heb ik ook niks maar dit ligt even anders.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Nou dit is wel weer een verrassend blog geworden.
    Ik heb helemaal niets met autosport, maar je hebt wel een
    boeiende blog gemaakt en door je uitgebreide beschrijvingen
    ook een leerzaam blog.
    De omzetting naar sepia vind ik leuk en goed geslaagd, het geeft echt
    een mooie nostalgische sfeer.
    Interessant om te zien wat je met de sluitertijden en het meetrekken
    voor resultaten hebt gekregen, een vak apart, dat is duidelijk.
    Een leuke niet-alledaagse blog, waar ik weer heel wat van heb opgestoken.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Het eerste gedeelte ziet eruit als pure nostalgie!!
    heel mooi gedaan Loes...het is weer eens een totaal andere blog als we van je gewend zijn, het past
    meer bij Yvonne en haar Pinnokko!!
    maar je bent echt flink aan het oefenen geweest met het Pannen en ik moet
    zeggen het is je prima gelukt...
    Ik vind het een crime ik ben er zelf vorige week zondag mee bezig geweest met een groep kluten...
    nou het is niet mijn ding, zal wel te traag zijn den ik... ;)
    maar het is misschien wel een goed idee om het te oefenen op rijdende auto's...
    bedankt dus voor de tip en voor je fijne blog met nostalgische opnames...

    fijn weekend en Lg, Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hi Loes,
    Dit is iets heel anders, maar ik vind het toch een erg leuke serie. Vooral de zwart wit foto's (of sepia) doen het erg goed met die oude auto's. En het pannen ging je toch goed af, zeker als je je bedenkt hoe snel zo'n auto voorbij raast.
    Van de kleurenfoto's val ik helemaal voor dat schattige fiatje.

    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hoi Loes,
    Prachtig om te zien al die foto's van rondom het circuit. Ik zal daar niet snel komen maar vind het heel mooi om al de foto's te zien van al die oude auto's en mensen. Het lijkt me wel heel leuk om dat te fotograferen, daar kan ik een hoop van leren dan.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Potverdikkie Loes, dat heb je nou nog eens zeer knap gedaan.
    Of het sepia of kleur is, vind ik niet zo interessant, maar wat wel interessant is, is het feit dat je in 1 daggie uitproberen toch dit uit je camera weet te krijgen.
    Dat vind ik toch wel erg opvallend, want het is gewoon zeer goed.
    Tuurlijk is er ruimte voor verbetering en kan ik wel de dingen aan gaan geven die ik niet zo goed vind,
    maar dat is een kwestie van groeien in de techniek.
    Deze wijze van fotograferen kan je heel goed van pas komen met de edelherten- en reeënbronst.
    Bij de edelherten als de mannetjes achter elkaar aanzitten en bij de reeën als de bok achter de geit aanrent.
    Heb je nu direct een nieuw doel voor volgend jaar bij de reeën!

    Prachtig gedaan Loes en een groot compliment van mijn kant,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Prachtige serie Loes, vooral die in sepia vind ik erg mooi.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Prachtige serie waar het sepia hoge ogen werpt om de sfeer van deze oldtimers nog extra te verhogen. Een fraaie serie en heel mooi gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Hoi Loes,

    Een te gekke serie zeg! Mijn complimenten hoe je het hebt aangepakt, lekker stijlvol, goed meegesleurd!

    Leuk dat ik je gesproken hebt Loes, dat zal best meer gebeuren.

    ps. Minolta AF had trouwens wel vaste brandpuntlenzen, 300mm F4, 400mm f4, zogn. higspeedlenzen(wit).
    Houd de 2e hands sites in de gaten!

    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Nou Loes, jij bent echt van alle markten thuis!
    Ik vind het knap wat je allemaal hebt gefotografeerd, leuke details en zelfs het pannen is best goed gelukt.
    Jammer dat ik je gisteren niet heb gezien bij de bronstplek, wij waren er pas tegen twaalf uur.
    Was ook niet veel te beleven dus jij was vast al weg toen.
    Misschien een volgende keer,

    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Hallo Loes,

    Ik kan beter eerst vragen hoe het met je gaat na zo'n lange tijd, maar dat heeft niks met dit blog te maken.

    Wat een zéér boeiend blog laat je hier zien. Ik als redelijk autosport gek kan hier enorm van genieten. Wat bijzonder knap om dit voor de eerste keer te doen en dan met zulke bijzonder fraaie opnames thuiskomen. Eigenlijk is het niet eens meer zo bijzonder knap, want met jouw enorme brede ervaring op fotografiegebied kan je dit gewoon als geen ander. De sepia bewerking maken deze opnames helemaal nostalgisch. Het pannen is je ook heel goed af gegaan. De snelheid komt mooi binnen hier.

    Bewijst wel weer hoeveel respect ik voor je hebt en dat het met oefening baart kunst je al zover heeft gebracht.

    Je kan onlangs je huidige baan opzeggen en als freelance fotograaf aan de slag gaan joh.


    Je zou het misschien wel opvallend vinden dat je een reactie van mij erbij hebt. Ik ben van plan om binnenkort weer wat actiever te worden op blogland, aangezien het langzaam aan weer beter met mijn rug gaat. Ook ben ik weer halve dagen aan het werk...dus het ziet er allemaal weer goed uit gelukkig.

    Rest me nog 1 vraag: Hoe bevalt je lens die je nu inmiddels wel terug hebt uit de reparatie?


    Groetjes en geniet van de Damherten bronst. ;-)


    remco

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Hallo hallo Loes...puur toeval ben ik hier aan het rondsnuffelen.
    fantastisch wat je laat zien...wauwwww.
    hoezo hoe ouder hoe gekker..ga maar lekker door met oud worden.../////
    dank je wel voor al dit moois. dag daggie

    BeantwoordenVerwijderen