De mooie natuur daagt mij uit om te fotograferen, de wens om goed te leren fotograferen daagt me uit om er steeds vaker
op uit te gaan om te oefenen.
Een heerlijke wisselwerking dus, waaraan ik veel plezier beleef.
Op deze site doe ik verslag van mijn pogingen om wat ik zie zo mooi mogelijk vast te leggen.
Bedankt voor je bezoekje, en mocht je een reactie achter willen laten, dan stel ik dat erg op prijs.

Klik op een foto voor een presentatie in groter formaat en hogere kwaliteit!


woensdag 29 augustus 2012

Laegieskamp

Al vaker had ik gehoord over het natuurgebiedje Laegieskamp bij Bussum. Een paar maanden geleden ging ik met Yvonne op zoek, maar we belandden in een bos dat vooral fungeert als hondenuitlaatgebied,  direct ernaast lagen lawaaiige sportvelden,  het kon ons dus niet bekoren.
Maar onlangs zag ik in de blogs van Maria en Marianne de mooiste juffertjes en libellen voorbij komen, allemaal gezien en gefotografeerd in Laegieskamp.
Dus toch maar eens geïnformeerd waar ik precies moet zijn, en dank zij uitvoerige beschrijvingen van Marianne en Maria hebben we het gevonden! Afgelopen donderdag, de 23e augustus, gingen Von en ik in de vroege avond in de herkansing

Ik was vooral gecharmeerd van de Koraaljuffertjes, dus die gaan we zoeken,
maar elk ander juffertje vind ik ook prachtig, zoals dit pantserjuffertje 
(dat denk ik tenminste, ik ben daar nog niet zo in thuis)



Een langpootmug past met die lange poten maar nooit helemaal in beeld...




En ja hoor,  daar vinden we het Koraaljuffertje!
Je zou zeggen dat die wel opvalt, met die mooie koraalrode kleur, 
maar het juffertje is best klein, dus je ziet het nogal snel over het hoofd


De Koraaljuffer leeft bij ondiep, zuiver en stilstaand water met een rijke veenmossenvegetatie.
Dit veenmos groeit hier inderdaad volop langs de oever van een mooi vennetje.
Tja, en wie veenmos kent, die weet dat het kletsnat is, 
het was dan ook een hele natte klus om een Koraaljuffertje in beeld te krijgen.
Om niet helemaal weg te zakken in het moeras kon ik helaas
maar een paar plaatjes maken




De Koraaljuffer wordt nog al eens verward met de Vuurjuffer,
maar die heeft niet van die mooie rode pootjes



Wat was ik toch weer goochem bezig bij dit Barnsteenslakje,
ik stelde aanvankelijk steeds scherp op de punt van het huisje ipv op de oogjes van het slakje.
Gelukkig vallen de oogjes toch ook nog redelijk binnen het scherptegebied



Zo mooi, het late zonlicht door het doorschijnende huisje,
inderdaad net barnsteen


Er vliegen veel grote libellen rond, maar ze zijn veel te actief, niet eentje  blijft er eventjes zitten,
totdat er eentje zo onfortuinlijk is, om in een spinnenweb te vliegen.
Dat geeft ons de kans om toch nog een libel te fotograferen,
maar wat ziet hij er vreemd en rommelig uit ??


Pas thuis op de computer zie ik dat de spin  achter de libel zit!




Ik had de spin pas gezien op het moment dat hij de libel begon in te kapselen, en oei wat ging dat snel, 
foto is dus niet overal optimaal scherp, maar ik vind hem toch boeiend genoeg om te plaatsen.
En wat grappig:
De Viervlekwielwebspin heeft een Viervleklibel te pakken,   
dus een Achtvlekplaatje ;-)



De Viervlekwielwebspin zit alleen in de vroege ochtend en in de avond in zijn web, 
overdag verschuilt hij zich en is hij dus nauwelijks te vinden



Ik weet dat sommige bloggers griezelen van  Spinnenfoto's, 
maar ik vind ze fascinerend om te zien,
dus nog een extra plaatje



Soms weet ik niet wat nou mooier is,  Zweefvliegje  met wat ruimte




of Zweefvliegje lekker close




De avonden worden al weer korter,  dus voor je het weet kom je licht tekort. 
Voor dit rustende Bruin Zandoogje had ik een sluitertijd nodig van 1/25 sec, 
nog een wonder dat ik hem vanaf de monopod scherp heb gekregen




Met de beestjes gaat het nu niet meer lukken,
 maar even spelen met de zon in het water is ook leuk

Hier vergelijken Von en ik even onze foto's: met onze 100mm macrolenzen 
maken we totaal verschillende beelden, Von krijgt met haar fullframe 1,5 keer zoveel 
in beeld als ik met de cropfactor, en dat scheelt in dit geval een heleboel



Even spelen met de witbalans:    kunstlicht




en daglicht
Je zou kunnen zeggen een verschil van dag en nacht


Slotwoordje:
Laegieskamp was zonder meer de moeite waard, dus nogmaals dank aan Maria en Marianne voor de tips. En ik ga gauw nog eens 's morgens vroeg, want libellen en juffertjes met dauwdruppeltjes staan nog steeds op mijn wensenlijstje.
Ik had wat problemen met het uploaden van de foto's,  Google Chrome wilde het niet doen,
maar in Internet Explorer lukte het gelukkig wel

33 opmerkingen:

  1. Zeer mooie foto's. echt heel mooi,

    met vriendelijke groet

    Robert
    http://www.robert-1968.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige foto's Loes. Die koraaljuffer is zo mooi doorschijnend.
    Wel zielig van het vastzitten in het spinnenweb, maar ja, het levert een paar goede foto's op.
    De spin staat er ook prachtig op. Nu zie je pas hoe mooi zo'n diertje is. Het is gek, ik griezel van spinnen in huis, maar buiten vind ik ze prachtig.
    Die witbalans geeft een hele andere sfeer. Grappig om te zien.
    Hele fraaie serie.
    Groet, Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ondanks dat we het gevoel hadden niet echt geslaagd te zijn, is het een mooie blog geworden. Wat heb je de spin nog goed weten te nemen, met het inkapselen van de libel. En met het slakje is het ook goed gekomen. Wat een verschil van foto's zijn het geworden in het poeltje, wel heel mooi om deze verschillen nu eens te zien. Dank je wel voor het opzoeken van de beestjes. We moeten volgend jaar maar eens een dagje gaan snuffelen in dit mooie gebied, wat we eindelijk gevonden hebben, dankzij de medebloggers...;-)

    LG Von

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een geweldige foto Loes, heel erg mooi is de spin die de libel in kapselt.
    Ik vind spinnen niet eng, integendeel, ik vind ze prachtig om te zien, ik hoop binnen kort ook eens op spinnen jacht te gaan, vooral de grote vind ik mooi, de tijd komt er aan September is de spinnenmaand zeggen ze.
    Je zweefvlieg close vind ik super.
    Kortom een heel mooi blog, met prachtige foto's.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi LOes

    Erg druk hier want ik ben aan het ophogen en bestraten naast het huis. TOch even een snelle blik op je bijzonder mooie werk want een grote libel die zich door een spin laat pakken heb ik nog nooit gezien. Erg bijzonder en mooi Loes...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Loes...
    foto's naar mijn hart... ik ben zoals je weet wel een echte macrofiel
    kan zulke mooie blog dan ook wel altijd waarderen.
    Mooi scherpe libellen, vlinders en zweefvliegen, maar ben toch blij
    dat het te donker werd en dat je nog even kon spelen met het water en je witbalans..
    die vind ik echt prachtig...knap gedaan..

    gr. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Loes
    wat zijn ze weer mooi je foto's.
    die laatste vind ik erg gaaf topi.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Loes,

    Ik had al uitgekeken naar deze blog!
    Prachtige foto's Je "achtvlek" is erg grappig en mooi vastgelegd Je doorschijnend slakje met zon is om stil van te worden.
    En natuurlijk heb je de Kraaljufferman er prachtig op staan!
    groet,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo LOes
    De koraaljuffer vind ik prachtig, maar ook al de anderen zijn de moeite waard.Ook het spelen met licht is het bekijken waard.
    Groeten Bets

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Loes, een heel mooi macroblog laat je hier zien met
    prachtig licht er bij.
    De Pantserjuffer is volgens mij een vrouwtje Gewone Pantserjuffer
    en heb je mooi vastgelegd met het lichtje in het oog.
    De Koraaljuffer kwam ik laatst ook tegen maar niet kunnen fotograferen.
    Ik geniet daarom maar even van jouw prachtige foto's waarbij je door het
    tegenlicht heel mooi het fragiele doorschijnende van dit diertje kunt zien.
    Foto6 van het Barnsteenslakje is ook al zo'n mooie opname.
    En ja de spin met libel een bijzonder schouwspel wat je knap hebt vastgelegd.
    De laatste foto's van het water kan ik ook zeer waarderen maar dan wel met het
    warme daglicht, wat de foto's veel sfeervoller maakt.
    Ik heb genoten van deze blog en van je fraaie macrowerk!
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Loes,

    Dat heb je toch weer mooi gedaan
    Sprankelende platen hebt het weer opgeleverd.
    Ik ben zelf niet zo'n macro-man maar je hebt het fraai gedaan.

    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Sowieso een prachtige serie, Loes. Ik verwonder me er elke keer weer over hoeveel mooie libellen en juffers we in Nederland hebben. Knap dat je de koraaljuffer gevonden hebt. Erg mooie foto's. Close of toch iets verder weg? Ik twijfel daar zelf ook over. Maar eigenlijk zijn ze beiden mooi. Close zie je veel meer, artistiek gezien vind ik die iets verder weg mooier. Het barnsteenslakje heb je prachtig weten te fotograferen met dat licht zo. Kortom een heel mooi blog. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Loes, artistiek gezien zijn nr 5 en 14 voor mij de favorieten in dit blogje.

    groetjes

    Jowan

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Loes,
    Na mijn vakantie en een korte "blog-pauze" begin ik ook maar weer eens de draad op te pakken.
    Ik heb dus weer aardig wat tijd nodig gehad om al jouw blogjes van de laatste tijd te bekijken, maar dat blijft toch altijd weer erg leuk, met al die prachtige beelden.
    Ook hier weer, met mooie kleurige en lekker rustige achtergronden.
    Ook bij mij zijn 7 en 14 favoriet. 15 vind ik wel mooi van kleur, maar jammer dat het riet links net niet scherp is.
    Groetjes, Wouter

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oeps, foto 7 moet zijn: foto 5, die eerste Barnsteenslak.
      En zweefvliegje met ruimte vind ik mooier dan de close up...
      Wouter

      Verwijderen
  15. Hoi Loes,

    ik ben dus een van die vreselijk natuurmensen die het niet zo hebben op spinnen brrrrr....., maar dat neemt niet weg dat je deze viervlekwielwebspin fantastisch in beeld hebt gebracht. Ik heb deze eigenlijk nog nooit gezien (of niet willen zien). Prachtige foto's van je juffers en je Koraaljuffer is geweldig. Werkelijk schitterend blog. Mijn favoriet is wel de metaalpantserjufer op de 1e foto en van de de zakkende zon foto 14 en 16. Wat is dat een mooi gezicht zo tussen die waterplanten door. Echt fantastisch.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Dit was natte voeten waard hele mooie beelden Loes.
    foto 7 prachtig maar idd rommelig, 8 is heel mooi hoe hij in zijn nek hangt, geweldig !
    Vliegje met meer ruimte vindt ik mooier maar dat is smaak.

    Gr Michel

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hai Loes,

    Wat is het toch irritant dat er bij sommige foto's zo'n groot verschil is tussen het blog en de fotobox.
    Zo jammer, want daarmee wordt je in eerste instantie toch flink op het verkeerde been gezet.

    Foto's 5 en 10 zijn in mijn ogen de mooiste van deze reeks.
    Ik vind ze allebei prachtig.
    Ik zie bij foto 10 wel wat sensorvlekjes aan de linkerkant van de foto.

    Ook het beeld van de libelle en de spin in het web leveren prachtige platen op.
    Jammer dat je het niet eerder zag (je was natuurlijk aan het beppen met Von), want daar was meer uit te halen.

    Misschien moeten we eerdaags eens iets met een groepje afspreken bij de damhertenbronst.
    Lijkt mij heel erg gezellig.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een verschrikkelijk mooie blog is dit. Het incapselen van een libelle zie ik al niet elke dag (zeg maar nooit...) laat staan dat ik het op de foto krijg!

    Zelf heb ik met chrome overigens nooit problemen gehad met uploaden naar blogspot...

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Boeiend genoeg??? Ik vind je hele serie boeiend! Sterker nog wat een prachtige serie heb je geplaatst. Die ogen, ohhhh! Mooi hoor!
    Liefs, Gerreke

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Jeetje dat is jullie toch maar weer mooi gelukt!
    Wat een gave serie en toch ook best wel lekker scherp zo op de avond!
    Ik heb de foto`s een paar keer bekeken zo mooi.
    Je bent vast weer thuis gekomen met natte knietjes.

    Groetjes en een heel fijn en gezellig weekend, ik ben benieuwd!
    Cristien.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hoi Loes,
    Wat een leuk natuurgebied hebben jullie ontdekt. Prachtig de foto's van het koraaljuffertje, zowel de juffer op zich als jouw fotowerk! Ook van het slakje ben ik fan. Mooi de eerste met de diagonaal en heel fijntjes met dat licht er doorheen.
    Van de andere onderwerpen heb ik de laatste week ook foto's gemaakt en dank zij jou weet ik nu de naam van de spin, ik dacht met een kruisspin van doen te hebben. Ook ik zag hem een prooi inkapselen (een bij) en dat ging inderdaad razendsnel. Helaas bewoog het web, de spin en de prooi en waren de foto's dus ook bewogen.
    O ja, ik vind zweefvliegje met ruimte mooier. Maar is ook afhankelijk van plaats in serie natuurlijk.
    Tip: camera kantelen bij de langpootmug ;)

    Groetjes en een heel fijn weekend, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Mooi stekkie Loes!
    Geweldig die Viervlekwielwebspin met de Viervleklibel.
    Leuk dat spelen met de witbalans, wat een verschillende beelden krijg je dan.
    het was weer leuk om je blog te kijken,

    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Oh Loes, dat is heel mooi! Ik ben niet zo enorm van de insecten, maar door dergelijke foto's word ik enorm geenthousiasmeerd!
    Het slakje met tegenlicht is een topper, maar de koraaljuffertjes hebben m'n hart gestolen, wat een kleur!
    Groeten, Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  24. De spin had de dag van zijn leven zo'n vette hap vlak voor je neus. Haha. Mooie serie Loes de libellen beginnen een beetje af te takelen en nog even dan hebben ze van die rafels aan hun vlerken...

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Hoi Loes,
    Wat is dit mooi zeg!! Prachtig hoe je al deze kleine diertjes zo fraai in beeld hebt gebracht. Echt geweldig ook met dat tegenlicht bij sommige opnames.
    Kan niet zeggen welke ik de mooiste vind, maar dit is echt genieten!! Ook de laatste reeks met de zon op het water zijn helemaal te gek.
    Nou Loes deze serie mag er zijn hoor!! Grote klasse!!

    Groetjes en nog een fijn weekend,
    Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wat een mooi macro's Loes. De insectenwereld wordt op deze manier heel anders zichtbaar. Griezelig? Geen sprake van. Wel fascinerend om te zien hoe bijzonder bijvoorbeeld spinnen en libellen eruit zien.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Hi Loes,
    wat een leuke macroblog.
    Ik vind vooral het slakje erg mooi, beide foto's...
    De spin zie ik ook graag, daar wil ik deze herfst ook lekker wat foto's van gaan maken (zolang ze maar niet in huis zitten vind ik het erg mooie dieren). De zweefvlieg close vind ik denk ik net ietsje mooier. Foto 14, de zon in het water en het riet ervoor vind ik ook erg mooi. En de laatste twee foto's, ik ga echt voor daglicht, vele malen mooier, sfeervoller dan kunstlicht.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Beautiful photographs, fine views, I am pleased that we can admire such a face of the nature. I am greeting

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Hoi Loes,

    Ik denk dat de Viervleklibel het minder 'grappig' vond.

    Wat een heerlijke opnames weer; petje af. De close-up van de koraaljuffer is indrukwekkend. Ook de slak kan ik zeer waarderen.

    Groeten, Robert

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Hoi Loes, ik zie het al helemaal voor me jullie met zijn 2tjes in dat natte mos. Jullie hadden mooi licht zo te zien in de foto's. Dat koraaljuffertje is de moeite waard om natte voeten voor te krijgen. De langpootmug vind ik ook erg fraai. En je scherpte op de spinnen en zweefvliegjes is erg mooi. Ik vond spinnen maar niets maar sinds de lezing van Leon baas denk ik daar anders over en lag vorige week op de hei ook al die dikkontjes te fotograferen. Wonderlijk.
    De weerspiegeling van de zon heb je mooi in toom gehouden die ziet er nog mooi zacht uit. Het was weer genieten. gr andrea

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Prachtig wat heb ik weer genoten vooral van het avond licht en donker dank je wel groetjes Daniellee

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Hallo Loes,

    Weer zo'n mooi macroblog. Koraaljuffertje staat er prachtig op in half tegenlicht. Het slakje waarbij je dwars door zijn huisje kan kijken is ook bijzonder mooi, maar waarbij ik echt dichterbij mijn monitor ging zitten was toch wel de spin die de Libelle te pakken had. Wat een moment weer. Heel mooi in beeld gebracht met zowel de kleuren, scherpte en compositie.

    Kan niets anders zeggen dan complimenten weer!


    Gr,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen