De mooie natuur daagt mij uit om te fotograferen, de wens om goed te leren fotograferen daagt me uit om er steeds vaker
op uit te gaan om te oefenen.
Een heerlijke wisselwerking dus, waaraan ik veel plezier beleef.
Op deze site doe ik verslag van mijn pogingen om wat ik zie zo mooi mogelijk vast te leggen.
Bedankt voor je bezoekje, en mocht je een reactie achter willen laten, dan stel ik dat erg op prijs.

Klik op een foto voor een presentatie in groter formaat en hogere kwaliteit!


zondag 29 augustus 2010

Oefening baart kunst???

Oefening baart kunst????
Ooit hoop ik te kunnen zeggen dat dit klopt, maar tot het zover is, valt er echt nog heel veel te oefenen. Want denk vooral niet dat je met een betere lens ook meteen betere foto's maakt, nee, het tegendeel is waar, met deze nieuwe telelens heb ik het idee dat ik weer van voren af aan begin. Ik heb grote moeite om scherpe foto's te produceren, of ik nu de monopod gebruik of niet, dus er zit maar één ding op, oefenen, héél veel oefenen.
Dan komt een dikke week vakantie in Zandvoort wel heel mooi uit, want waar heb je een beter oefenterrein dan de Amsterdamse Waterleiding Duinen??



Dus zodra ik mij gisteren op mijn vakantieadresje had geïnstalleerd de duinen in! Het weer valt reuze mee, het bleef zelfs droog!
Ik neem ingang Zandvoortselaan en wandel langs het Noordoosterkanaal


Hier kan ik even lekker oefenen op de watervogels, meteen een dubbele oefening, want bij de witte zwaan blijft de belichting toch steeds erg lastig, die heb ik hier ook niet optimaal voor elkaar gekregen


Als de zwaan even lekker dichtbij zit, probeer ik wat detailopnames


dat gaat best goed, ik zou het alleen nog wat scherper willen....


Volop meerkoetjes in het kanaal, dus ik schiet nog even door



wanneer ze niet al te ver weg zitten lukt het toch wel redelijk


alleen is het snaveltje overbelicht...
Ja, ik weet het, ik kijk erg kritisch naar mijn foto's, maar ik heb ook écht de wens om het écht goed te leren, dus dan moet je je eigen foutjes onder ogen zien

De schuwe kuifeendjes zitten wat verder weg, dat kost me dus wat meer moeite om ze enigszins scherp te krijgen

Ze slaan op de vlucht, en zo maak ik mijn eerste vogel-in-de-vlucht-foto met deze lens


Het is winderig, zodat een close-upje alleen maar lukt op een luw plekje



Ik loop door naar het Vinkenveld



om daar weer even te genieten van de prachtige wolkenluchten


Geen damhert te bekennen, die lijken hier toch vooral in de wintermaanden te zitten?


Het betonnen kanaaltje langs het Vinkenveld, hier hoop ik altijd op slootje-springende-herten, maar ook hier vandaag geen hert te bekennen

Een aalscholver in het Nieuwe Kanaal, van grote afstand geschoten, dus niet scherp....


In het bos bij Pietjes Zwarteveld dan toch eindelijk weer eens een ontmoeting met de damhertjes



Het lijkt goed te smaken, dat groene blaadje



Een jonkie in een zonnestraaltje in het donkere bos, dat is weer een moeilijke situatie voor de belichting.
Hihi, voorheen met mijn compactcamera leek alles toch veel simpeler ;-) maar nu is de uitdaging wel groter

Een paar hindes met jong.
Ik lig hier languit op mijn buik, zodat ik met mijn ellebogen op de grond de camera wat stabieler kan houden, ik had dat uitgevonden bij de paddestoelen, en dat lijkt best goed te gaan.

Wat zijn die kalfjes toch schattig, ze kijken je zo onbevangen aan



Het groepje gaat er vandoor



maar verderop kom ik ze opnieuw tegen


Weer staat het kalfje me zo lief aan te kijken.
Ik ben blij eindelijk weer eens wat hertjes voor mijn lens te hebben gekregen, maar waar zijn die mooie mannen?
Over mannen gesproken, voor de insiders: ik kwam wel de Witte Indiaan tegen!

Maar dan staat er toch ineens zo'n stoere man tussen struiken, heel dichtbij, hier heb ik geen 400mm voor nodig



Ik probeer het toch, en kan dan echt heel close op zijn kop komen



Dit is meteen een leerpuntje: ik heb netjes scherpgesteld op het oog, zoals ik dat heb geleerd, maar ik zie nu dat door de kleine scherptediepte de neus niet scherp is, volgende keer moet ik dus voor een kleiner diafragma kiezen,
Ja, hoe meer je leert, hoe moeilijker het allemaal wordt :)

Even langs de aalscholvers, maar bij weinig licht en op grote afstand is een goede foto hiervan toch niet haalbaar. Je zou een goed statief moeten hebben, maar omdat nou uren mee te sjouwen....


Ook in de vlucht lukt het me niet zoals ik zou willen, maar het begin is er, en hoe was het al weer? Oefening baart kunst???



Het inmiddels half 8, en overal komen de konijntjes tevoorschijn.
De zon is verdwenen, een mooie avondlucht is dus niet meer te verwachten, dus ik ga richting uitgang

Nog even een close upje van een lief bloemetje, ingezoomd met de telelens


Eigenlijk is het er te donker voor, maar ik speel toch nog even met een close-upfilter dat ik sinds een paar dagen heb, maar door het aanhoudende slechte weer heb ik hier nog niets mee kunnen uitproberen.
Het is een setje van 3 vergrotende filters, in de sterktes 1, 2 en 4, die je eenvoudig op je lens kunt draaien, je kunt ze ook combineren, maar dat is waarschijnlijk niet bevorderlijk voor de kwaliteit.
Hier heb ik nr. 2 even voor op de lens gezet, en met minder inzoomen, kom ik toch veel dichterbij. Bij beter licht ga ik hier eens uitgebreid mee stoeien, want nu kan ik echt niet inschatten of het wat is. Wel leuk, al dat speelgoed!!
-
-
Slotwoordje:
Het waren weer fijne uurtjes in de AWD, en mijn "gezeur" over de kwaliteit van de foto's?
Of de foto's scherp zijn of niet, het houdt in ieder geval mijzelf scherp, en het blijft een heerlijke uitdaging!

9 opmerkingen:

  1. het is veel oefenen, maar je bent al super op Het blijft oefenen, je bent al super op weg. Overbelichting misschien met de + / - knopje op te lossen..?? En in Zandvoort oefen materiaal genoeg. Mooi beeld van de close-up van het mannenhoofd. Jammer dat de diafragma niet goed stond. Weer een punt geleerd, maar hoe meer we willen leren, zo fout kan het soms dan gaan...ik maak wel eens zwarte foto's...Fijne vakantie en het gaat iets beter weer worden..
    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Loes,

    Wat had jij heerlijk weer zeg, was dat zaterdag? De close up van het hert vind ik heel mooi, ik zag ook dat de snuit niet scherp was, lijkt me toch heel lastig met die instellingen, je moet er best bij nadenken.
    Ik vind het lage standpunt bij de hertjes met de jonkies bijzonder mooi. De landschapsfoto's zijn allemaal geslaagd, prachtige kleuren en composities. Voor de macro's stond er waarschijnlijk iets teveel wind, toch heb je het paarse bloemetje er echt mooi op.
    De vliegende aalscholver, ook al issie niet superscherp, ik vind hem geweldig (ik zou zelf graag zo'n foto maken) en de close ups van de zwaan zijn ook heel mooi geworden.

    Leuk he, dat oefenen.
    Ik had zelf dit weekend veel last van weinig licht en veel onscherpe paddestoelenfoto's (balen).
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gaaf hoor :-) Mooie wandeling en weer leuke dingen gezien en plaatjes geschoten. Bij sommige dingen moet je je wel eens neerleggen en dat is met name bij de belichting van witte stukken in je foto.
    Helaas kun je dit soort dingen soms alleen nog achteraf aanpassen.

    Als de zon fel schijnt op een zwaan, dan kun je zoveel onderbelichten als je wilt maar dan hou je toch teveel licht op sommige stukken.
    Daar heeft elke fotograaf last van hoe goed hij ook is, dus die proberen het achteraf ook bij te werken.

    Bij de snavel van het Meerkoetjes zou je de camera belichting op spot meting moeten zetten en dan precies op het witte stukje van de snavel richten. Dat valt al niet mee bij een bewegend onderwerp en je hebt dan een mooi wit stukje en een hele donkere meerkoet.
    Als je die foto dan lichter maakt wordt het wit te wit en zit je weer met het probleem.

    In dat geval maak ik alleen de donkere stukken van de vogel lichter en blijft het wit zoals het is. Ook bij damherten in de volle zon heb je dit probleem in de witte stukken. Doe je op dat moment erg weinig aan.

    Hoe dan ook is het een mooie serie Loes!!

    Groetjes,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Loes
    Keulen en Aken zijn ook niet in een dag gebauwd
    Heb geduld dan komt alles goed.
    Heb je de camera op scherpte blokkering staan dan drukt hij alleen af als de camera scherp staat.
    Groetjes Herman versteeg,

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha Loes, leuk om te lezen dat je de voorzet close up filters hebt aangeschaft. We zien de resultaten t.z.t! Echte uitdaging allemaal en de eerste plaatjes zijn echt niet slecht hoor:) Heb in iedergeval genoten meid, groetjes MIR

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Loes mooi serie weer en de Hertjes zijn SUPER en de landschap foto's en de duinen erg mooi het blijft oefenen hoor vooral als je alles met de hand in wilt stellen is ook het mooiste hé
    Veel succes en een fijne vakantie
    Groetjes Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Loes,
    Ik herken dat wel hoor ... kritisch zijn naar je eigen foto's ... enneh ... daar is niets mis mee, daar leren we alleen maar van! :-)
    Je hebt in ieder geval weer een mooie wandeling gehad en het was zelfs droog (is nu wel anders ... boehoe).

    Groetjes, Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh ja dat kost even tijd voor je de nieuwe lens doorhebt. Oke het is een zwaar monster en ik heb heel sterke en stabiele armen die me wellicht een voorsprong geven want ik schiet de vogels heus nog scherp op (de kleintjes) 12 meter afstand. Ik zal morgen een logje zetten met een aantal meesjes op een dergelijke afstand. Is ook wel zo dat je het mooiste werkt schiet binnen de 8 meter dan heb je supermooi werk. Staat je stabilisatie aan? Aan je foto's kan ik niets van onscherpte opmerken die zien er gewoon tof en goed uit. Ja dat heb ik ook wel eens gehad met die hermelijn op 2 meter afstand. De neus stak uit de dof en dat was dus balen. Ik schiet ook rustig libellen (geen juffers) met het 70/400 kanon voluit op 400mm. Gaat heel goed op 2 meter afstand. Weet niet waar je woont anders kunnen we tzt samen eens de polder in of met Roeselien erbij om eens te zien hoe en wat....

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Loes
    Wat heerlijk hé...Zo'n weekje dichtbij de AWD..
    Ik ga me niet bemoeien met technische dingen of instellingen...Dar heb ik geen verstand van :)
    Tja...Ik zou dik tevreden zijn met zulke foto's..En het klopt dat de mannetjes herten het Vinkenveld verlaten (al een heel tijdje)en zullen in deze periode meer en meer solitaire leven..zo vlak voor de voorbronst.
    Je maakt nu een betere kans op het Middenveld.
    Nog een heerlijke week gewenst Loes.
    Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen