De mooie natuur daagt mij uit om te fotograferen, de wens om goed te leren fotograferen daagt me uit om er steeds vaker
op uit te gaan om te oefenen.
Een heerlijke wisselwerking dus, waaraan ik veel plezier beleef.
Op deze site doe ik verslag van mijn pogingen om wat ik zie zo mooi mogelijk vast te leggen.
Bedankt voor je bezoekje, en mocht je een reactie achter willen laten, dan stel ik dat erg op prijs.

Klik op een foto voor een presentatie in groter formaat en hogere kwaliteit!


dinsdag 2 mei 2017

Keuzes maken....

In de maand april ben ik regelmatig met de camera op pad geweest en allengs stapelden de foto's zich op, het uitzoeken vergde veel tijd, gewoon omdat ik zo slecht ben in keuzes maken.
Een blogje maken kwam er daardoor maar niet van, met het gevolg dat ik nu met teveel foto's zit voor in één blog, ja  natuurlijk kan ik een lang blog maken, maar dat wil ik niet,  dus ik moet wederom kiezen welke wel en welke niet,  moeilijk hoor ;-) 


Maar laat ik bij het begin beginnen....
Begin april was ik lekker aan de wandel toen ik een groep mij onbekende plantjes vond,
hele grappige plantjes vond ik het,  dus de volgende ochtend ging ik met camera terug.
Intussen had ik uitgevonden dat het 'Armbloemig Look' is.

Ik maakte van dit plantje zoveel foto's dat ik er een heel blogje aan wilde wijden, 
maar met inmiddels nog veel meer andere foto's op de harde schijf  
moeten ze hun plekje toch maar delen met andere bloemetjes en zo.






Dit plaatje van het Armbloemig Look vind ik zelf veruit de mooiste,
die krijgt daarom de eer het blog te openen.






Van de rest heb ik er aantal geselecteerd en er een collage van gemaakt.
Een aardig alternatief om het blog kort te laten lijken en toch meer foto's te plaatsen ;-) 
Toch?? 









Diezelfde ochtend kon ik ook niet voorbij lopen aan de Kievitsbloemen,
maar in de wetenschap dat die later in de maand nog in de planning zaten
heb ik daar niet teveel tijd aan besteed.
Je moet tenslotte keuzes maken ;-) 



In het Paasweekend ging ik  gezellig met Yvonne en Gonnie op stap,
helemaal speciaal voor de Wilde Kievitsbloemen,
mooi,  dan valt er ook niets te kiezen zou je zeggen..   ;-) 


Nou, dat viel dan weer tegen...
Ik geloof dat ik in het eerste half uur al drie verschillende lenzen probeerde.
Mijn ervaring is eigenlijk dat je er beter maar eentje mee kunt nemen,
dat geeft veel meer rust en je wordt gedwongen het te doen met wat je in
je handen hebt, waardoor je creatiever te werk kunt gaan.






Maar het kwam goed...  
de telelens bleek het beste te bevallen







en het prachtige licht van de vroege ochtend met veel dauw deed de rest.







Zonder dauw en in zacht licht werd het sfeertje weer heel anders, maar niet minder mooi.
Bij deze foto gebruikte ik overigens de macrolens.







Dit is weer een telelens opname,  gemaakt wat later in de ochtend en gebruik gemaakt
van het onmisbare witte parapluutje om het felle zonlicht te temperen.


Zo,  het is me gelukt om ook uit de vele Kievitsbloemen  een keuze te maken!
Door naar een andere vroege ochtend.....





Hoe cliché het ook mag zijn, ook ik ging op zoek naar Oranjetipjes.
Duizenden Pinksterbloemen inspecteerde ik, maar noppes ;-(
Nou ja,  met een Klein Geaderd Witje kon ik me gelukkig ook even amuseren.
Hier een opzettelijk overbelichte opname, ik vond het wel wat hebben, lekker fris,







En eentje in het warme licht van de vroege ochtend,
als ik keuzes had moeten maken,  ja,  dat had ik beslist voor deze gekozen ;-) 







In de koude vroege ochtend van Koningsdag ging ik nog eens op zoek...
Het gras in het berijpte weiland knisperde heerlijk  onder mijn voeten,
maar helaas, de vlindertjes lieten zich niet zien.
Jammer,  in deze setting was dat vast wel heel mooi geweest...






Dichtbij de Pinksterbloemen wist ik ook de net in bloei komende Lelietjes-van-dalen te vinden,
dus na de vlinderzoektochten deed ik telkens pogingen om die mooi in beeld te zetten.
Een lastige opgave vind ik dat,  met die vele grote bladeren en hele kleine bloemetjes.






Het gemakkelijkst is het eigenlijk als je de bladeren nagenoeg uit beeld kunt laten
maar dan wordt het wel een beetje registrerend, terwijl ik steeds vooral op zoek ben naar sfeer.






Ik vond het erg lastig om die sfeer te vinden,  
maar als ik ze zo bij elkaar in een collage zie,
 moet ik zeggen dat het me toch wel een beetje gelukt is.


Slotwoordje:
Hihi,  een paar van die collages zijn toch wel handig,   het bespaart me een hoop lastige keuzes ;-)





15 opmerkingen:

  1. Zie je wel dat het lukte vandaag om er een blogje van te maken. En wat voor één, weer prachtige foto's, wat ik zo knap vindt is dat je van alle dagen foto's maken, de mooiste er uit weet te pikken. Ik kan daar weer niet uit kiezen. De oplossing om een collage te maken is een heel goed idee. Wat jammer dat je op de koude ochtend geen vlinder hebt kunnen vinden, wat was het een mooi beeld geweest als daar iets gezeten had. De LOOK is een heel bijzonder plantje, mooi sierlijk en prachtig van tint. Het is een blogje geworden waar je weer beretrots op mag zijn.

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kwam de inspiratie niet bij het schrijven, bij het fotograferen lijk je daar geen last van te hebben gehad. Prachtige lentefoto's. Leuk plantje heb je ontdekt. Grappig dat je door het fotograferen zo'n plantje plotseling ontdekt. De kievitsbloemenfoto's zijn heel sfeervol en super hoe je daar kleine landschapjes van gemaakt hebt. De beelden met het witje zijn ook knap, leuk hoe de aders van het witje herhaald worden in de takjes van de pinksterbloem. Mooie collages erin.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je schrijft dat het moeilijk was om sfeer te vinden bij de lelietjes. Maar ik vind het stuk voor stuk geweldig mooie foto's, Loes. Je bent van jezelf al zo'n hoog niveau gewend dat het moeilijk wordt om dat steeds weer te overtreffen. Ook al je andere foto's zijn positief jaloersmakend mooi. Dat Kievitsbloem kelkje met dauw (3), zo mooi! 7, 9 en 10, ook al van die super platen. Maar eigenlijk kan ik ze zo allemaal wel noemen. Geweldig mooi en een bron van inspiratie. In ieder geval voor mij. Ik geniet nog elke keer van je fotografie. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Loes...

    Prachtige serie, heel mooi aan elkaar gebreid
    met de tekst!
    De eerste is een heel mooi plantje (armbloemige Look!) heb hem
    ook veelvuldig gezien dit jaar (afgelopen zondag nog)
    je foto's van de kievietsbloem en lelietjes zijn in
    1 woord prachtig, daar zou ik niet uit kunnen kiezen..
    het idee van de collage is echt geniaal bedacht en scheeltje
    om moeilijke keuze te maken..

    Complimenten voor je fotografie Loes!!

    lieve groetjes Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja, dat armbloemig look is een uitdagend plantje. Heel aparte bloeiwijze, maar er staan er- althans hier bij mij in de buurt - zoveel bij elkaar en dat maakt het niet eenvoudiger. Jammer dat je niet wat meer grote foto's laat zien. van mij mag je blog best wat langer, hoor.
    De mooiste foto's uit deze serie vind ik echter die van de kievietsbloemen (4,5,6 en 7). Jammer dat er op #3 geen oranjetipje op de pinksterbloemen zat. Maar het geaderde witje op #9 maakt weer veel goed. Is toch ook een mooi vlindertje?
    Jammer dat je de lelietjes van dalen weer in een collage hebt gestopt. Linksonder en rechtsboven had ik graag groter gezien.
    Groetjes, Dick (die dus niet zo van collages houdt)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo, Loes
    Weer een mooie serie, vooral de dauwdruppeltjes op de bloemen zijn prachtig.
    Groeten Bets

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hello ,
    I have a close of Raynox but I do not get a picture for what to look at .... ;-) great pictures
    Greetings Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Loes, na al dat selecteren hou je wel een supermooie serie over.
    Je collages vind ik erg mooi/leuk, maar van mij dat je die foto's ook best allemaal groot mogen laten zien. Ze zijn zo prachtig.
    Van al dat moois heb ik toch een favoriet: foto 6 lijkt een tere pasteltekening; de bloem komt hier zó sierlijk op uit in een dromerige omgeving. Helemaal weg ben ik daarvan.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Nou dat is weer smullen bij jou, je hebt je goed uitgeleefd met de diverse bloemetjes. Dat armbloemige look vind ik erg leuk, daar had ik wel graag wat meer grote opnamen van willen zien, alhoewel het als collage ook fraai is.
    Heel fraai ook foto3 met de druppels, maar nog mooier de feeërieke opnamen die erna komen,schitterend! Het geaderde witje mag er ook zijn vooral foto 9, een van de mooiste foto's van deze blog vind ik prachtige sfeer, maar ook een mooie eigenzinnige compositie. Het geworstel met de lelietjes van dalen begrijp ik helemaal, ik kan er niet mee uit de voeten. Jij bent er echter wel in geslaagd om er aansprekende opnamen van te maken, dus compliment.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hai Loes,

    Ik vind juist de foto's die de bloem in zijn geheel plus een stuk omgeving laten zien erg mooi.
    Dus nummers 6 en 7 zijn mij grote favorieten. Ook zeker omdat het zo'n prachtige soort is. Beide zijn geweldig. Verder staat nummer 10 hoog op mijn lijstje. Prachtige gefotografeerd waarbij de rijp natuurlijk een grote rol speelt. De rest van je blog is gewoon weer zeer mooi.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooi Loes. En laat ik nou een absolute fan zijn van sterk overbelichte foto's... Smullen!

    Groet,
    Gerrit

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Tja, het is inderdaad lastig om in deze tijd met zoveel foto-onderwerpen ook nog genoeg tijd te vinden om ze te verwerken en eer aan te doen...
    Vooral jouw Kievitsbloemen en de 2e foto van het Witje vind ik erg geslaagd. Mooie composities en sfeer.
    En ook de LvD's vind ik erg goed gelukt.
    Van mij mag je dan ook gerust een langer blog maken i.p.v. de collages :-)

    Groetjes, Wouter

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Prachtig, Loes!
    Ik kan me heel goed voorstellen dat het moeilijk was een keuze te maken welke wel en welke niet op de blog. Ik heb in ieder geval genoten van deze blog!
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoe krijg je het voor elkaar. Zo mooi, zo zacht.

    BeantwoordenVerwijderen