De mooie natuur daagt mij uit om te fotograferen, de wens om goed te leren fotograferen daagt me uit om er steeds vaker
op uit te gaan om te oefenen.
Een heerlijke wisselwerking dus, waaraan ik veel plezier beleef.
Op deze site doe ik verslag van mijn pogingen om wat ik zie zo mooi mogelijk vast te leggen.
Bedankt voor je bezoekje, en mocht je een reactie achter willen laten, dan stel ik dat erg op prijs.

Klik op een foto voor een presentatie in groter formaat en hogere kwaliteit!


maandag 10 april 2017

NXT LVL ??

In maart bezocht ik de PiXperience, die dit jaar geheel in het teken stond van NXT LVL  ( next level dus). Twee dagen lang genoot ik van inspirerende lezingen en prachtige foto's en de sprekers strooiden ook kwistig in het rond met goede tips om vooruit te komen in de fotografie.
Een van de tips van Theo Bosboom heeft voor een hoop hilariteit gezorgd ;-)
De tip luidde:  Vermijd clichés, en als eerste voorbeeld noemde Theo het fotograferen van Bosanemoontjes.  
Tja,  en dat  precies in de tijd dat de anemoontjes in bloei beginnen te komen,  en we ons vrijwel allemaal weer verheugen op die heerlijke en fotogenieke voorjaarsbloemetjes!

Facebook liep dan ook gewoon weer vol met Bosanemoontjes, maar het was komisch om te lezen hoe fotografen zich min of meer verontschuldigen omdat ze dus toch anemoontjes hebben gefotografeerd.
Ja,  en ik hoorde ook daar bij hoor!
Want vooruit komen in de fotografie is leuk,  maar doen wat je leuk vindt,  dat is toch veel belangrijker?




                                           

Maar toch.... het zette me wel aan het denken
en al snel kwam ik tot de conclusie dat ik weliswaar wil fotograferen
wat ik leuk vind,  maar dat ik daarbij toch wel steeds naar vooruitgang streef.
Ik denk dan niet zo zeer aan een NXT LVL bereiken
en ik heb ook niet de illusie unieke en baanbrekende foto's te zullen  maken,
maar eigenlijk hanteer ik gewoon steeds mijn motto en blogtitel:
'Oefening baart kunst??  de uitdaging...'

Die instelling heeft me tot nu toe steeds in kleine stapjes verder gebracht
en die uitdaging is er nog steeds!

En zo bestond mijn uitdaging er bij de Bosanemoontjes gewoon uit
om de bloemetjes  in elk geval niet hetzelfde als voorgaande jaren te fotograferen.
En ja,  liefst  toch ook wel weer wat mooier natuurlijk....

                                         


























Aan de waterkant heb ik me uitgeleefd op de bokehcirkels die ontstaan wanneer de zon in het water schijnt.  
Onder de juiste hoek en bij de goede afstand kun je dan van die grappige reflecties in de lichtcirkels krijgen.


Leuk,  maar nog geen NXT LVL ;-) 







Na lang schuiven en proberen,  viel de 'schaduw' van een anemoontje 
eindelijk enigszins passend in de cirkels.








Tijd voor wat anders:
Hier en daar groeiden er Vingerhelmbloemen en Speenkruid tussen de anemoontjes en 
daar heb ik gezocht naar een schilderachtig beeld waar slechts één anemoontje scherp is.
Missie geslaagd, vind ik.







Veel zachtheid en wederom slechts één bloemetje in de scherpte.







En tot slot nog een keer gespeeld met de zachte kleurtjes van al die heerlijke voorjaarsbloeiertjes.



Slotwoordje:  
Nou, als ik terugkijk naar mijn eerdere foto's van de Bosanemoontjes denk ik dat het me in elk geval wel gelukt is om het net weer even anders te doen dan voorgaande keren.
Uiteraard heb ik geen spijt dat ik ze weer lekker gefotografeerd heb 'ook al mag het niet van Theo'  ;-)
Nee, alle gekheid op een stokje:  natuurlijk mogen we Bosanemoontjes fotograferen!  maar het is heel goed dat Theo ons eens lekker wakker heeft geschud en ons heeft aangezet tot nadenken, Theo bedankt!


14 opmerkingen:

  1. Voor mij is het altijd een feest om de bosanemoontjes op de kiek te zetten, en voor jou ook, lol in het fotograferen en genieten van het eind resultaat is ook belangrijk. Theo zet ons wel aan het denken, maar we proberen er elke keer weer een eigen jus'tje overheen te doen, en dat is dit keer weer gelukt. Volgend jaar gewoon in de herhaling..;-)

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hoi Loes
    wat een mooie aparte foto's van die bloemen.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Volgens mij ben jij er prima in geslaagd de bosanemonen weer anders, mooier (hoewel dat laatste natuurlijk altijd een kwestie van smaak blijft) neer te zetten dan vorig jaar. Ik vind dat in ieder geval wel, met nr. 4 als absolute topper. Dus ben je toch weer een stap verder (STP VRDR) ;-) Ik ben het wel met die Theo Bosboom eens dat het misschien een beetje cliché is, maar dat zijn zoveel onderwerpen. Iedereen fotografeert bosanemonen, maar ook sneeuwklokjes, heikikkers, ijsvogels, vosjes, damherten... om maar wat noemen. Maar niet iedereen doet dat even goed, gelukkig. Dus gewoon lekker doen waar je zelf zin in hebt, toch?
    Groetjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Loes,
    Wat heb je weer een kunststukjes gemaakt. Je slaagt er steeds weer in om platen te maken waar ik alleen maar van kan dromen. Als we ons willen verbeteren zitten er weinig anders op dan veel te oefenen. Bij ieder onderwerp probeer je ervoor te zorgen dat het zo goed mogelijk in beeld komt, afhankelijk van je wensen natuurlijk. Ik denk dat je met bloemen en paddenstoelen meer creativiteit kwijt kunt dan bijvoorbeeld met reeën, vossen en vogels. De bosanemoontjes heb je dit jaar in ieder geval erg knap op de plaat gezet.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Loes,
    Van een hobby mag je genieten, je moet al zo veel in het leven. Als we met veel natuurfotografen van hetzelfde genieten, zal het wel erg leuk zijn toch? Het is fijn om originele foto's te maken en je zelf doelen te stellen, maar het is beter als het geen moeten wordt. En in de lat steeds een beetje hoger leggen ben jij heel bedreven. Dat is toch steeds een stapje vooruit naar the nxt lvl.
    Hier heerlijk gespeeld met de bosanemonen. Mooie, vrolijke platen, kleurrijk en speels!
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Loes,
    Razend knap, bloedje mooi, verrassend en echt Loes!
    Blijf de uitdaging maar zoeken en zeker ook doen wat je graag wilt, want deze bosanemoontjes zijn bepaald niet cliché ;-) Allemaal prachtig, daarbij vind ik de laatste twee vind het allermooist!
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Loes,
    sehr schöne und weiche Aufnahmen, mit dem Schattenbild im Hintergrung ist sehr besonders
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hai Loes,

    Ik doe het dit keer af met 1 woord: "Wereldserie"!!!!!

    Groetjes,
    René

    PS: Misschien is "Geniaal" beter ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ha Loes,
    ik denk dat jij eigenlijk altijd aan het oefenen bent om een stapje verder te komen. En dat lukt je ook steeds. Als je de bosanemoontjes van afgelopen jaren op een rij legt, kan je vast en zeker een duidelijke ontwikkeling zien. Deze serie is dan weer een hoogtepunt, want ze zijn moooooi.

    Hartelijke groet en "oefen ze" , Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Loes,
    Ik heb de PiXperience dit jaar niet bezocht, dus de soms wat cryptische verwijzingen naar Theo Bosboom en bosanemonen ontging me een beetje. Mooi om nu te lezen waar het om ging :-)

    En je hebt weer een mooie serie neergezet. Voor mij springt foto 4 er met kop en schouders boven uit, erg fraai met die bokeh cirkels en de schaduwen daarin!
    Maar ook de anderen zijn lekker kleurig en schilderachtig, helemaal jouw stijl ;-)

    Groetjes, Wouter

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Bosanemoontjes blijven gewoon leuk als foto-onderwerp en jij laat hier maar weer eens zien,
    dat er bijzonder fraaie en onderscheidende opnamen van te maken zijn, een genoegen om te bekijken.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Prachtig Loes. Doen wat je leuk vindt staat bij mij wel voorop en het is fijn als je daar dan vorderingen mee maakt. Jou lukt dat goed en toch houd je je eigen stijl. Knap vind ik dat!

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Heb ik zomaar jouw bosanemoontjes blog gemist. Foto 4 is de topper en vind ik toch echt wel NXT level waardig, want dit is echt moeilijk om te doen.
    De andere foto's zijn ook heel mooi, die hebben weer die herkenbare schilderachtige Loes-stijl
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Net als Ghita val ik onmiddellijk voor foto 4. De rest is ook prachtig, hoor Loes. Maar die vind ik iets extra's hebben. Helaas heb ik door ziekte de Pixperience moeten laten schieten. Zo jammer. Ik kan me voorstellen dat Theo zo'n opmerking gemaakt heeft. Je ziet in die tijd ook wel erg veel foto's van dezelfde bloemen, maar ja het is ook zo lekker om te doen. Ik ben er nauwelijks aan toegekomen dit jaar, maar als ik dan die mooie foto's van jou zie dan zou ik het zo wel weer willen gaan proberen om ook zoiets te maken. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen