De mooie natuur daagt mij uit om te fotograferen, de wens om goed te leren fotograferen daagt me uit om er steeds vaker
op uit te gaan om te oefenen.
Een heerlijke wisselwerking dus, waaraan ik veel plezier beleef.
Op deze site doe ik verslag van mijn pogingen om wat ik zie zo mooi mogelijk vast te leggen.
Bedankt voor je bezoekje, en mocht je een reactie achter willen laten, dan stel ik dat erg op prijs.

Klik op een foto voor een presentatie in groter formaat en hogere kwaliteit!


zondag 21 juni 2015

Viroinval

Twee weken geleden gingen Yvonne, Gonnie en ik wederom een paar dagen gezellig met zijn drietjes op stap. 
De reis ging nu naar het uiterste zuiden van België,  naar de Viroinval, een gebied dat met zijn bloemrijke kalkhellingen bekend staat om de rijkdom aan orchideeën en vlinders.
Dat klinkt als een macro-paradijs!





We arriveren zaterdag aan het einde van de middag,  installeren ons in het huis dat we hebben gehuurd, 
en maken in de vroege avond een verkenningswandeling op de Tienne Breumont.

Helaas worden we een beetje teleurgesteld, we zien vrijwel geen vlinders vliegen en 
 ook de hoeveelheid orchideeën valt wat tegen.

Maar het is wel erg mooi!






Toch zetten we vol goede moed de wekker heel vroeg en staan we 
zondagochtend vol verwachting weer in het veld.
Het is fris en er is dauw!  en Gonnie ontdekt gelukkig wat Dwergblauwtjes.
Wat zijn ze klein!  ze doen hun naam echt eer aan.







We speuren verder, maar helaas geen vlindertje meer te zien.
Dit gemis wordt gelukkig gecompenseerd door een grote variëteit aan bloemen,
waarbij de dauwdruppeltjes voor een fijn extraatje zorgen.
Hier de Pijlbrem.








Bevertjes zijn een trilgras.
Ze trillen en beven bij het minste zuchtje wind.
Niet echt fotograaf-vriendelijk dus :-(







Ik ben werkelijk verrast door de bijzondere details van de diverse orchideeën.
Deze noem ik 'Casper het spookje'
Maar het is een Bergnachtorchis.

Maar zo mooi als de orchideeën zijn, zo lastig is het om er wat creatiefs van te maken.
Nou vooruit,  het 'spookje' vind ik leuk genoeg voor een gewoon registrerend plaatje.







De Poppenorchis lijkt in het veld een onopvallende, nogal kleurloze orchidee.
Ook hier schuilt de schoonheid in de details.
Toch heb ik hier wel gekozen voor een opname van de gehele bloem,
maar om er toch iets bijzonders van te maken heb ik 3 stops overbelicht,
en het resultaat bevalt me wel.








In de tweede helft van de middag doen we op deze zelfde locatie een workshop van Bob Luijks.
Afgezien van een stevig windje is het een prachtige zonnige zondag.
We zijn dan ook heel erg blij met onze witte parapluutjes om het harde zonlicht wat te temperen.








Met de ervaring en kennis van Bob vinden we nog veel meer prachtige orchideeën,
zoals de Hommelorchis, waarvan de bloemen echt op een hommel lijken.








De Vliegenorchis zou ik zonder Bob beslist over het hoofd hebben gezien.
Twee iele plantjes stonden er tussen het gras,  het leek helemaal niets,
tot ik ze van dichtbij bekeek!








Slechts een paar milimeter groot,  maar toch vallen de Geelhartjes me op.








Bob vertelt tijdens de workshop dat je vaak moet blijven puzzelen tot alles in je foto op de juiste plek valt.
 Dat is een advies dat ik goed in mijn oren heb geknoopt, omdat ik me realiseer dat ik nogal eens te vroeg opgeef,  
en dan denk je later: Had ik nou maar...

Bij de Geelhartjes tussen de Pijlbrem wil ik dan ook nog langer doorpuzzelen,
maar er komt een kink in de kabel.....

Bob krijgt een berichtje dat we in de buurt een Oehoe kunnen zien.....







We halen snel onze telelenzen op!

De Oehoe blijkt best ver weg te zitten,  dus geen wereldplaat vanwege de grote crop,
maar toch wel een heel bijzondere afsluiting van een macroworkshop ;-)



De volgende ochtend gaat de wekker om  half vijf en rijden we naar een bospad dat ons is
getipt als een vlinderparadijs. Maar hoe goed we ook zoeken,  we vinden niets :-(
Wat nu?  Dan maar weer naar terug naar de Tienne Breumont, want daar zagen we gisteren in de namiddag toch wel wat rondvliegen.

Zodra we daar aankomen zien we weer Dwergblauwtjes en een Boswitje.  En grijp ik mis naar mijn macrolens :-(
Wat dom!  die heb ik gisteren uit de tas gehaald toen we naar de Oehoe gingen, en dus vergeten om weer in te pakken.  

Samen met Gonnie rijd ik terug naar ons huis, en heeft Yvonne even het rijk alleen met de vlindertjes.  
Ze moet ons wel beloven dat ze ze goed voor ons bewaart!







Als we mét macrolens weer terug zijn blijkt Von inderdaad goed op de vlinders gepast te hebben, ze zitten er nog.







De Dwergblauwtjes zitten op erg lastig plekken, maar het Boswitje laat zich goed van alle kanten fotograferen.
 We staan direct bij de ingang van Tienne Breumont en kijkend  en zoekend door mijn lens verschijnt er een auto in de achtergrond, dat is natuurlijk iets dat ik niet wil.  Maar ik zie daardoor ook kleurtjes verschijnen,  en denkend aan de woorden van Bob puzzel ik even en valt het rode achterlicht van de auto precies achter het Boswitje.
Verrassend!


Yvonne blijkt tijdens onze afwezigheid een echte vlinderkenner te hebben gesproken
en die is zo aardig om ons verderop drie kleine vlindertjes aan te wijzen,
die we zonder zijn hulp nooit gevonden zouden hebben.

Erg handig dat het er drie zijn!
We kunnen nu alle drie rustig bij een vlindertje aan de slag om daarna te rouleren.






Ik begin bij een Bruin Blauwtje.
Wat is het heerlijk als een vlinder rustig blijft zitten en je alle tijd hebt om de diverse fotografische mogelijkheden te onderzoeken.
Deze tegenlicht-foto is het uiteindelijk geworden.







Mijn volgende 'slachtoffer' is de Aardbeivlinder.







De zon wint aan kracht, waardoor het vlindertje opwarmt en de vleugeltjes begint te spreiden.







Helemaal open,  tja,  dat betekent dat het einde van de pret nadert.
Even later fladdert het vlindertje weg.
Gelukkig hebben we alle drie ruime kansen gehad en ben ik wel blij met deze plaatjes,
alleen jammer dat de Kleine Pimpernel een beetje verdord is.







Het derde vlindertje,   het Kalkgraslanddikkopje,  houdt blijkbaar van uitslapen
en geeft me uitgebreid de tijd om met het licht te spelen.
Door te fotograferen met de Kleine Pimpernel in de voorgrond en  met het licht dat in de achtergrond door een boom valt,  ontstaat er een aquarel-achtig beeld.

Inmiddels hebben we ons met zijn drietjes om dit Kalkgraslanddikkopje heen geschaard en vormen we een perfect team. 
We houden het onmisbare  witte parapluutje voor elkaar op  en helpen elkaar om de mooiste lichtval en compositie te vinden.








Die lichtval verandert steeds maar weer,  heel boeiend,  en ik denk weer aan de woorden van Bob:
Blijf doorpuzzelen!
Zo maak ik 3 kwartier later een soortgelijke,  maar toch weer heel andere foto.
Wat zijn we heerlijk bezig!







Tot slot nog eentje vanaf de andere kant,  deze kan me ook wel bekoren.
En zo kwam het na onze aanvankelijke teleurstelling  bij aankomst op zaterdag toch nog helemaal goed met de vlinders!







In de vroege avond maken we een wandeling naar Roche à Lomme,  een pittig klimmetje,  maar zeker de moeite waard.  Prachtig uitzicht en een indrukwekkende hoeveelheid Bokkenorchissen!
Tja,  waar richt je dan je lens op?
Ik begin met de Bokkenorchis,  maar neem niet genoeg tijd, het landschap lonkt ook.
Uiteindelijk maak ik een grote fout door alles af te raffelen en is het dan ook allemaal niet veel  meer geworden.
Ik vermoed dat na een paar lange en intensieve dagen de vermoeidheid parten begon te spelen.




Slotwoordje:
Laat ik daar maar eens een dankwoordje van maken:  
Dank aan Landschap VZW voor het enthousiasme waarmee zij ons naar de Viroinval hebben gelokt en voor het organiseren van de Workshop van Bob Luijks.
Ook Bob hartelijk dank voor je begeleiding, adviezen en tips.  Ik heb daar beslist weer wat van kunnen opsteken.
En natuurlijk Yvonne en Gonnie, heel veel dank voor jullie vriendschap en gezelligheid,  we zijn een heerlijk team!






29 opmerkingen:

  1. Heerlijk om ons weekendje zo terug te zien en te lezen. Op de Roche de Lomme waren we laat, de zon verdween al bijna. Ook waren we moe van die lange dagen. Dan kun je niet meer de energie opbrengen om rustig en geconcentreerd te werken en dat zie je terug in je foto's. Bij mij ook. Je vlinders en bloemen zijn mooi. Leuke afwisseling bij de orchideeën in detail en overbelichten. Deze vliegenorchis is ongetwijfeld van maandag. Hij is mooi geworden. Het waren gezellige dagen, voor herhaling vatbaar!
    Groetjes, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vergeet ik nog te zeggen dat je zo goed gebruik hebt gemaakt van het achterlicht. Een fotograaf heeft me ooit geleerd dat je een storend element dat je niet kunt verwijderen zoals een elektriciteitskabel dan maar moet zien te gebruiken. Dat heb jij hier prima gedaan. Leuk dat je zo'n actiefoto maakt. Ben ik weer helemaal vergeten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is altijd weer leuk om bij de foto's jouw verhaal te lezen en hoe je dingen aanpakt en bijleert en dat dan ook nog in de praktijk weet te brengen. Ik denk dat ik (wel) vaak te weinig geduld heb dus ik neem de goede raad mee.
    Van deze mooie serie vind ik de foto van de Poppenorchis het meest bijzonder en gedurfd; 3 stops overbelichten, echt stoer. Ook foto 19 en 20 vind ik heel mooi.
    Jammer dat je laatste deel van de trip niet is geworden wat je er van had verwacht maar je hoeft niet te klagen dankzij de mooie resultaten die je wél hebt.

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooie serie, ik vind de laatste foto's van de vlindertjes met een rustige achtergrond het mooist, ook de orchidee die je flink hebt overbelicht vind ik super, dat kun je zeker vaker doen, want het pakt goed uit vind ik.
    Leuk buitenkansje, die Oehoe.
    Ook de foto's van de vliegenorchis en de eerste van het geelhartje vind ik erg goed.
    Prachtige serie die mij echt naar beter weer doet verlangen, want die eeuwige herfst ben ik zo zat.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Loes
    Prachtig om in zo'n mooi gebied deze schitterende foto's te maken en dan ook nog beloond worden met de oehoe.
    Groeten Bets

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik verval in herhaling, Loes, maar het zijn stuk voor stuk weer juweeltjes. Ook je landschapsfoto's vind ik erg mooi. Leuk om te maken, maar o zo moeilijk. Jij bent goed geslaagd. Van 19 en 20 vind ik de laatste het mooiste. 2 steelt voor mij de show. De foto heeft iets mystieks. Prachtige serie. Lijkt me ook een geweldig gebied. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Loes...

    A;tijd heer;ijk een foto uitje en dan ook nog met een team wat
    elkaar erg ligt...is toch super en daar kun je je op verheugen!!
    aan de foto te zien, lekker kunnen fotograferen, ofschoon er niet zat wat jullie
    verwacht hadden...Toch super mooie platen..aangezien ik niet erg van de bloemen ben
    ga ik voor de vlinder foto's!! super vind ik ze..prachtige composities en achtergronden..
    altijd een feestje om op je blog te zijn...complimenten

    Lg. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Loes,
    Een hele mooie fotoserie! Ondanks dat het even zoeken was, heb je toch nog veel mooie bloemetjes en vlindertjes kunnen fotograferen. Knap gedaan.
    Groetjes Senna

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ha Loes wat een mooie ervaringen hebben jullie weer opgedaan en zo met zijn drieën er op uit gaan is natuurlijk al een feest op zich maar de resultaten liegen er niet om.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik lees met plezier de verslagen van jullie uitstapjes. Het advies van het doorpuzzelen zal ook ik ter harte nemen. Het gevoel van "had ik maar" ken ik maar al te goed. Al met al een hele mooie ervaring en een prachtige serie foto's. Foto's 2 en 13 zijn mijn favorieten.

    Gr. René

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Een Fantastisch blog met prachtige Macro foto's ondanks de wind die vaak de spelbreker is !
    Maar de witte parapluutjes daar heb ik goed naar gekeken en die ga ik direct aanschaffen om het licht wat te temperen bedankt voor de tip !
    groetjes Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wauw Loes, wat hebben jullie veel mooie dingen gezien, en leuk om te zien hoe ieder het op haar manier op de foto vast legt. Behalve dat het prachtige foto's zijn, heb ik zeker ook wat aan de tips die ik hier zie/lees, echt inspirerend. Groetjes Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. O wat geniet ik toch altijd van jouw blogs Loes, niet alleen van de prachtige opnamen maar ook van je boeiende beschrijvingen er bij, steeds weer erg inspirerend.
    Deze blog heb ik ook al een paar keer met genoegen bekeken. Heel mooie opnamen laat je zien, ik ben blij te horen dat je ook problemen had met het trilgras, ieder jaar probeer ik het weer, maar zo lastig dat het maar blijft bewegen, maar jij laat zien dat het de moeite waard is om het te blijven proberen. Foto 6 van de poppenorchis is voor mij de grootste verrassing in deze blog, hoe verzin je het om zoveel te overbelicht, geweldig resultaat, echt een onderscheidende opname.
    Ook de andere bloemenfoto's vind ik fraai net als de vlindertjes, waarbij ik de kleuren in de achtergrond van foto 19 en 20 erg fraai vind.
    Een goed besteed weekend, ondanks dat het niet de overvloed aan bloemen en vlinders bracht die jullie hadden gedacht, maar wellicht heb je daardoor nog weer met extra aandacht de onderwerpen gefotografeerd die er wel waren.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoe Loes,
    Het is weer een leerzaam blog. Geduld, geduld, en nog eens geduld. Meestal zijn we toch wat te haastig. Je laat hier een aantal verrassende beelden zien. Voor mij zijn de beelden van de vlinders met een rustige achtergrond het mooist. Ik ben benieuwd hoe je dat met die overbelichte orchideeën hebt aangepakt. Ik fotografeer een compositie vaak met verschillende diafragma's en soms verschillen in belichting. Thuis kies ik dan de mooiste uit. In het geval van jouw overbelichte orchideeën zou ik zelf iets minder overbelicht hebben. Een kwestie van smaak.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Kees,

      Leuk, al die verschillende reacties op de Poppenorchis, de een is enthousiast, de ander vindt het niks.'Inderdaad kwestie van smaak ;-)
      Je vraagt naar mijn aanpak: bij het zien van deze orchis ontstond het idee van een heel licht beeld, dus ik ben gaan stoeien, steeds verder aan het wieltje gedraaid, tot ik bij 3 stops een beeld zag dat me beviel.
      Mijn Sony heeft een elektronische zoeker waardoor ik de aanpassingen in de belichting direct door de zoeker kan zien, heel handig. Voor het diafragma maak ik steeds gebruik van de scherptedieptecontroleknop, waardoor ik ook de scherptediepte al kan zien voordat ik de foto maak. En zo ben ik dan lekker bezig ;-)

      Groetjes Loes

      Verwijderen
  15. Viroinval? Nog nooit van gehoord,maar sinds jouw eerste foto;s op FB zie ik het vaker langs komen. Voor vlinders viel het misschien wat tegen, maar de orchissen waren er kennelijk wel ruim voorhanden. Je schrijft over mooie details, maar dan vind ik het jammer dat je dat door het overbelichten niet goed naar voren laat komen. Ik zou dat zelf wat minder doen, denk ik. Ik vind je vlinderfoto's dan ook de mooiste van dit blog.
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk, al die verschillende reacties op de Poppenorchis, de een is enthousiast, de ander vindt het niks.
      Het gaat mij niet om een registratie van de details, hoe mooi die ook zijn, ik zocht naar een andere benadering, en vond die in het overbelichten, ik ben er wel zelf beslist van gecharmeerd, lekker anders ;-)

      Verwijderen
  16. Hele mooie foto's weer, ik heb weer met verbazing je kunstwerkjes bekeken ! De poppenorchis springt er voor mij uit maar ook de vlinderplaatjes zijn zeldzaam mooi ! Groeten Adria

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Onvoorstelbaar hoe jij telkens die achtergronden weet te creëren Loes, nr 2 sprookjesachtig, nr. 3 prachtig in balans door de kromming links in het beeld. Heel mooi hoe je scherpte op het middelste bloempje van het trilgras legt, waardoor de details goed zichtbaar worden. Bij de poppenorchis vind ik de lichte, zachte achtergrond heel mooi, maar zou ik de bloem toch liever wat donkerder willen zien. Nr 10 perfect wat een heerlijke kleurcombinatie en balans in de compositie. Heel goed gebruik gemaakt van het achterlicht bij het boswitje, je moet er maar opkomen op zo'n moment. Van je vlinderfoto's vind ik nr. 18 van de aardbeivlinder de mooiste. Alles bij elkaar weer een schitterende serie. Ik word er weer eens aan herinnerd dat ik mijn scherptedieptecontroleknop toch vaker moet gebruiken.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Loes, enorm leuk om de verhalen van Gonnie en jou te lezen. Zo veel gelijkenissen en toch zulke verschillende foto's. Ook in vergelijking met die van mij. Jullie hebben geboft met het veldje met vlinders op maandagochtend. Ik heb mazzel gehad met de Groot geaderde witjes bij Roche a Lomme. De foto die er voor mij met kop en nek bovenuit steekt is de vlinder met het "achterlicht" op de achtergrond. Naast de roze bubbel staan de andere lichtbubbels in een soort patroon rond de vlinder. Prachtig! De andere foto's zijn ook erg mooi, maar deze is bijzonder. Voor nu een hartelijke groet. Jody

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi Loes, Jullie hebben weer een heerlijk uitje gehad zo te zien en interessante workshop!
    foto 1 en 22: vakantie, mooie sfeerfoto's! foto 2: dromerig, 4 mooi en spannend, 6: heel gedurfd, bijzonder resultaat, 9: mooie orchis en mooi van kleur en compo. 12: Oei, die had ik ook graag gezien ;-))))14: mooi en leuk met dat rood. 15: topfoto, op in te lijsten. 16 t/m 21 daar ben ik helemaal weg van! Ik zie sowieso vlindersoorten waar ik alleen van kan dromen. (en hier bij jou, wegdromen ;-)
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoi Loes,
    Wat een leuke fotoreisjes weten jullie steeds te bedenken. Het plezier dat jullie hebben, met elkaar én met het fotograferen, spreekt duidelijk uit jullie verslagen. Je laat weer stuk voor stuk juweeltjes zien; mooi ingeklemd tussen de landschapsfoto's. En o ja, ook nog een oehoe daartussen - bijzonder. Je overbelichte poppenorchis vind ik bijzonder en bijzonder mooi - zo fijntjes getekend. De pijlbrem met dauwdruppeltjes vind ik ook prachtig. Tja, en de rest eigenlijk ook.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hai Loes,

    Weer zo'n leuk uitstapje en wat een prachtige platen zitten er weer tussen. Nummer 6 is mijn uitgesproken favoriet en ik vind het opvallend dat deze foto toch een beetje lauwtjes is ontvangen op nederpix. Teveel mensen die te behoudend zijn denk ik dan toch. Knap hoe je bij bijna iedere foto zo'n harmonie kan krijgen met de achtergrond. Erg knap gedaan en een prachtige serie.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi René,
      Bij NP zitten best wel veel fotografen bij wie het om de orchidee gaat en niet om het plaatje. Buiten dat was het tijdstip waarop de foto geplaatst werd niet echt gunstig, veel uploads, dus snel van de voorpagina af. Het kan niet altijd feest zijn ;-)

      Groetjes Loes

      Verwijderen
  22. Een heel verhaal van een prachtig weekend waarbij de vlinders het iets wat lieten afweten, en de moeilijkheidsgraad bij de orchideeën lag om die op een sfeervolle manier op de kiek te krijgen. Maar het is je allemaal weer heel goed gelukt. De vlinders die we tegen zijn gekomen zijn precies op de goede plek gaan zitten, de kleuren op de achtergrond, al is het een reflectie van een remlicht, doet het goed in de foto. Gelukkig hadden we nog andere bloempjes om op de kiek te zetten, het kleine geelhartje heb je mooi weten te nemen, zoek naar het luchtige in de foto, was Bob zijn advies, of dit het luchtige is..?? ik vindt de foto mooi geworden. Olly is gewoon een verhaal apart, wat een klim ook weer en gewoon een leuk moment, en de klim naar het kruis zal ik niet snel vergeten, zo stik wat een klim, het was ook niet verwonderlijk dat we alle drie op waren, lange dagen, weinig slaap maar met prachtige foto's thuis gekomen.

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hoi Loes,
    Eindelijk heb (en neem) ik eens tijd om jouw blog nog eens goed te bekijken. Want ik had hem meteen na jouw publicatie wel gezien, maar er zijn zoveel fraaie foto's te bekijken dat ik dat nog eens rustig wilde doen :-)
    En het is nu eindelijk weer eens wat afgekoeld...

    Je verhaal begint in mineur, maar als ik vervolgens alle foto's zie, dan heb je toch een top-weekend gehad.
    Prachtige achtergronden (en voorgronden) heb je weer weten te creëren, met heerlijke kleuren en onscherptes.
    De overbelichte Poppenorchis vind ik prachtig, dat past wel bij deze orchis en omgeving.
    Verder vind ik het erg lastig om favorieten aan te wijzen, er zijn zoveel fraaie beelden, maar ik vind 13 en 20 er wel uitspringen.

    Een mooi gebied daar, waarschijnlijk gaan Carin en ik deze zomer er nog een lang weekendje heen :-)
    Groetjes, Wouter

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hoi Loes,
    Ik zit te genieten van je foto's. Ik denk vaak: voor een mooie foto moet je je best doen. En dat zeg jij eigenlijk ook. Het vraagt ook veel concentratie en dat is op een bepaald moment ook op, bij mij tenminste. Ik zou je wel eens bezig wilen zien want ik heb de indruk dat jij elk onderwerp wel van alle kanten belicht! Letterlijk!!
    Foto 2 vind ik al prachtig, zo teer en sierlijk. En dat beetje rozerood erin is ook mooi. Het klopt. Ik zit de hele tijd van de ene naar de andere te bladeren en vind de laatsten ook erg mooi door het licht en of de achtergrond, zoals bij 15 en 22, en ook 23.
    Kortom, heel veel moois bij elkaar.
    Groet, Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Hoi Loes,
    met je prachtige foto's heb je al heel wat fotovrienden gemaakt zie ik; en terecht! Werkelijk geweldig mooi. Ik volg je belevenissen al een tijdje met een mix van bewondering en lichte (gezonde) jaloezie, maar het blijft maar mooier worden. Het is echt genieten en heel inspirerend. Ik hou me stevig vast aan je moto: oefening baart kunst. Tijd is nog de grootste uitdaging, werk (hoe leuk dat ook in de Amsterdamse Waterleidingduinen) vreet nog iets te veel vrije tijd,
    Dank je dat je al je vorderingen met ons deelt.
    Groeten,
    Leo

    BeantwoordenVerwijderen