De mooie natuur daagt mij uit om te fotograferen, de wens om goed te leren fotograferen daagt me uit om er steeds vaker
op uit te gaan om te oefenen.
Een heerlijke wisselwerking dus, waaraan ik veel plezier beleef.
Op deze site doe ik verslag van mijn pogingen om wat ik zie zo mooi mogelijk vast te leggen.
Bedankt voor je bezoekje, en mocht je een reactie achter willen laten, dan stel ik dat erg op prijs.

Klik op een foto voor een presentatie in groter formaat en hogere kwaliteit!


zondag 5 februari 2012

Wilde en Kleine Zwanen - AWD

Weer een winterse serie, en er gaan er nog meer volgen,  want Koning Winter regeert met vaste hand en strooide vrijdag zelfs een wit sneeuwtapijt over het land.
En dan de volgende dag een stralend zonnetje erbij, wat is het dan mooi!!!
Tegen half 12 stond ik in winters AWD,  vroeger kon ik helaas niet,  misschien maar goed ook, want ik heb evengoed al véél te veel foto's gemaakt.
Ik heb ze nog niet allemaal uitgezocht, maar de Wilde Zwanen krijgen alvast een plaatsje in mijn blog,  en niet alleen de Wilde Zwanen,  nee, voor het eerst zag ik in de AWD  ook de  Kleine Zwanen! 






 Voor vogels en dieren zijn het barre tijden, maar voor ons is het genieten geblazen. 
 De watervogels zijn aangewezen op de weinige  wateren die nog een beetje open zijn, 
 en zo vind je dus grote groepen bij elkaar.




 Zoals op de vorige foto goed te zien is,  zaten de zwanen achter een rietkraag, 
 dat maakte het lastig om te fotograferen,  en op de meeste plaatjes zie je dan ook
 rietstengels in beeld, hetgeen me hier trouwens geenszins stoort




 Van alle wintergasten zijn de Wilde Zwanen mijn grootste favorieten, en ik was dan ook
erg blij dat ik deze fotoserie heb kunnen maken





 Een hele poos heb ik hier aan de waterkant gestaan,  en genoten van de aanblik en van het 
bijzondere klokkende geluid dat ze maken





 Zo'n  imposant gezicht als ze de vleugels spreiden!





 "Onder moeders vleugels"





 Dat kan ik ook,  lijkt de jonge zwaan te zeggen  :-)





 Af en toe vliegt er eentje over





 Pas thuis zag ik dat dit geen Wilde Zwanen zijn,  maar Kleine Zwanen.
 Verrassend,  want die heb ik hier in de AWD  nog niet eerder gezien,  
sterker nog,  ik had ze nog nooit eerder gezien





Zoals de naam al zegt is de Kleine Zwaan  kleiner dan de Wilde Zwaan.
Opvallende verschillen zijn verder de kortere hals,  de rondere kop  en de snavel
vertoont minder geel  dan bij de Wilde Zwanen




In diepe rust
Dit vind ik door de rust en de eenvoud  een mooi sfeervol plaatje



Als ik zo de hele serie bekijk geloof ik dat de belichting helaas niet overal optimaal is,   ook zó moeilijk dit witte vogels in de felle  zon...

Slotwoordje:
Ik heb mezelf de laatste tijd de limiet opgelegd  van niet meer dan twee blogjes per week.
Nou,  ik kan alvast vertellen dat ik deze regel deze week beslist ga overtreden!  Ik heb gisteren zóveel moois gezien,  en dan staat er de komende week nóg een AWD-dagje op het programma,  dus.....
tot gauw !



35 opmerkingen:

  1. Hoi ,

    Wat een mooie serie heb je weer gemaakt prachtig die zwanen op het ijs .
    Bij ons gisteren wel een mooi landschap maar met het ijs wil het nog niet zo lukken.

    Gr Wendelien

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Loes

    prachtige beesten, ik heb ze gemist afgelopen vrijdag, maar er was, zoals je al schreef, ook zoveel moois te bewonderen.

    waar zaten deze ongeveer? dan ga ik volgende keer ook zeker een keer kijken

    groetjes
    André

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. André, ik schrijf de exacte locatie liever niet in mijn blog, hoewel ik iedereen Wilde Zwanen voor de lens gun, maar de zwanen hebben het al slecht genoeg nu, dus mogen niet teveel verstoord worden.
      Maar mail me maar ( via mijn profiel) dan hoor je het wel
      groet Loes

      Verwijderen
  3. Ja...overwerk dus....
    Mooi hè...als je thuis komt en je hebt iets gefotografeerd wat je nog helemaal nooit hebt gezien...
    Mooie opnames..ik vind de belichting wel meevallen trouwens en geef je idd gelijk, wit en harde zon is moeilijk om goed te krijgen...
    De foto van de zwaan in haar of zijn vlucht vind ik echt super...
    Mooie blog van deze geweldige vogels...

    Lg, Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi zijn ze he ... de wilde zwanen! Zeker in deze winterse omgeving is het helemaal genieten! Groetjes, Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Super, Loes, wat een mooie waarnemingen, dat zal zeker genieten geweest zijn! Een prachtige blog heb je ervan gemaakt, echt smullen weer, vooral die zwanen met de vleugels wijd.
    Hartelijke groeten, Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Loes,

    Geweldig alle die kleine zwanen.
    Die rietkragen moet je het maar mee doen, het kan niet anders.
    Top als ze die vleugels uitslaan, mooi gedaan.
    Belichting valt wel mee vind ik.

    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Very nice series Loes. I would love to see those birds in their natural habitat... We don't have these in Eastern Canada. When I went to British Columbia, years ago, I did see some but I don't know which species.
    Your pictures of them are very, very nice and I love the last one.
    Sunday greetings,
    Louise

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Loes
    Ja je kunt nu beter geen zwaan zijn, want het valt niet mee in de kou. Maar het is wel een dankbaar object om te fotograferen. Het is je weer goed gelukt.
    Groeten Bets

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Loes,

    Dat worden deze week erg veel AWD blogberichten als ik het zo hier en daar aan zie. Gefeliciteerd met deze geweldige opnames! Te gek.

    Groeten,
    Robert

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Loes,
    Prachtige beelden laat je zien vanuit een winters AWD. Wat zal het daar nu geweldig toeven zijn. Heel mooi de zwanen. Eerlijk gezegd vind ik het moeilijk te zien of het wilde of kleine zwanen zijn. Gaat het alleen bij de laatste 3 foto's om de kleine zwanen?
    Toen ik vandaag de laatste Zoom doorlas, zag ik dat ze bij beeldbewerking twee foto's van jou gebruikt hebben. Leuk hoor. Je wordt nog eens beroemd :)
    Laat die andere foto's ook maar gauw komen.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Gonnie, ja het is er nu heel goed toeven! ik zou zeggen als je tijd en gelegenheid hebt, dan moet je Winters AWD zeker een keer bezoeken! t'is alleen niet naast de deur voor jou :-(
      Voor zover mijn lekenoog het kan zien zijn idd de laatste 3 foto's van de Kleine Zwanen.
      Leuk dat je het zag in Zoom, vond het uiteraard ook wel leuk, en dan nog wel twee!
      Groetjes Loes

      Verwijderen
  11. Klein of w ild het maakt mij niets uit....de foto, 's zijn prachtig.
    Jullie heen sneeuw!!!!!! Heerlijk is dat.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Loes, wat een heerlijke serie van deze zwanen.
    Ik kan me voorstellen dat je er zeer van genoten hebt en eigenlijk
    zou je de geluiden er bij moeten hebben van beide soorten, dat maakt
    ze extra aantrekkelijk.
    Leuk dat je ook de Kleine Zwanen nu hebt gezien.
    Prachtige foto's heb je gemaakt in deze winterse omstandigheden,
    ik heb er even heerlijk van mee genoten en ben benieuwd wat je
    ons allemaal verder nog voor moois gaat laten zien.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Prachtig!
    Zulke mooie zwanen en dan de kleine en de wilde zwaan tegelijk!
    Echt super. Zo mooi vastgelegd. Dat rietvleugje geeft ook niks, daardoor kon je misschien wel zo dicht bij komen en hoort helemaal bij de omgeving.
    Ik heb denk ik je raad over de koolmees opgevolgd, als ik het goed begrepen heb.
    Groet,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Loes
    ze zijn weer geweldig die wilde zwanen top
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat gaaf om daar thuis achter te komen.
    Ja de belichting van die beestjes is o zo lastig, hier en daar een tikkie te maar dat neemt zeker niet weg dat het een fraaie serie is geworden, zo rustig die laatste wat mooi de compositie van die 3. Hier kun je echt uren mee bezig zijn en ja dan komt er toch weer een extra blogje...snap wat je bedoeld. Ik ga het ook niet redden want je wilt niet weten wat we vandaag weer voor onze lens hebben gehad, wow ik ben er nog stil van... je hoort er nog wel van. De Shoarma haha ja het was iets later, ik dacht we doen maar geen saté vandaag! Ik wens je voor morgen veel plezier...

    Lieve groetjes Cristien.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ha die Loes,
    Wat een superdag was het zaterdag he. Wat heb ik genoten.
    En ik moet mijn zwanen foto's even goed nakijken, want wellicht heb ik ook wel de kleine zwanen.
    Ook ik heb er twee blogjes van gemaakt, deel 1 staat er nu en is langer dan ik van plan was.

    Mooie serie van de zwanen op het ijs. Ja die belichting worstel ik ook nog steeds mee, zo moeilijk die witte vogels.

    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Prachtige vogels die zwanen . Zeker als ze dan een winters landschap verblijven. De zwaan in de vlucht is bijzonder mooi. Het belichten van witten is en blijft lastig. Ben benieuwd naar de rest van je winterse serie.

    gr frans

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Prachtig om te zien die mooi witte zwanen in dat winterse weer.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hai Loes,

    Inderdaad is het riet niet storend. Het geeft iets gluurderigs en maakt de foto spannender.
    Dit soort dieren (wit) fotograferen met zoveel zon valt niet mee.
    Daar moet je eigenlijk licht bewolkt weer voor hebben.
    Ik vind het dan ook erg knap wat je er van gemaakt hebt.
    Toch aardig wat detail in het wit.
    Een dikke plus! Zeer goed gedaan.

    Groetjes,
    René

    PS: Ben erg benieuwd naar jouw foto's van het ijsvogeltje. Mooi buitenkansje!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoi Loes, ik houd het kort anders kom ik helemaal mijn bed niet in!!
    Geweldig die Winterse beelden, de Zwanen staan er prachtig op!
    Je hebt vast met volle teugen genoten en ik van je foto`s,
    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat een gebied en wat een fotografe dat belooft nog wat, de modellen zijn er nu maar hopen dat ik alles zo goed ingesteld krijg als jou,als wij voor de eerste keer naar het AWD komen.
    Super zelfs de vliegende Zwaan is prachtig Loes !

    Gr Michel en bedankt dat Jowan en ik deel uit mogen maken van je AWD-dagje komende week !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hoi Loes,
    Nog een reden om toch eens snel naar de AWD te gaan: ik heb nog nooit Wilde of Kleine zwanen voor de lens gehad, maar ze zijn wel erg fotogeniek met die gele snavels!
    Je tweede (grote) foto vind ik erg goed, zo door het riet genomen. En de vliegende zwaan staat er prachtig scherp op, compliment!
    En kan je de belichting in Lightroom niet enigzins verbeteren, zeker als je in Raw fotografeert heb je 'speelruimte' genoeg (tenzij ze echt helemaal wit uitgebeten zijn).
    Groetjes, Wouter

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Deze vogels die ken ik ook niet maar weer wat geleerd en ze zijn zeker de moeite waard voor een blog het zijn prachtige Zwanen die bek zo geel heel anders en eeen goed punt van herkenning of heeft de wilde zwaan dat ook?
    een mooie serie geworden ik heb er van genoten
    groetjes Jacky

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Prachtige serie Loes,
    regels zijn er om gebroken te worden.
    Zeker met zulke schitterende fotomodellen.

    groeten

    Jowan

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat geven deze beelden fantastisch die prachtige dag weer! Heel mooi gedaan! Groetjes Albertine

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Hallo loes, ik volg je nog helemaal niet zo lang, maar dat hoeft ook niet he.
    Deze serie maakt meteen al indruk op me. Wat bijzonder dat je thuis pas zag dat het om een ander soort zwanen ging.
    Ze staan er stuk voor stuk prachtig op, vooral die met gespreidde vleugels.
    Heel erg mooi. Ben benieuwd naar je volgende series.
    Groetjes BB

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Wow, wat een super serie, prachtig dat je zo dichtbij hebt kunnen nemen, en dan samen met een soort zwaan die je nog nooit in het AWD gezien hebt, ze zijn schattig.
    Een serie waar je trots op mag zijn, en zag je al incognito bij een heel mooi vogeltje, snap waarom er van deze dag 2 of 3 blogjes gaan komen. Laat maar komen deze verrassing....;-)

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Hoi Loes,

    volgens mij zoeken wij altijd verkeerd in de AWD, want wij zien nooit geen zwanen. We gaan altijd bij het Panneland naar binnen en dan langs het meer, maar behalve een paar kuifeendjes zien we geen zwanen.

    Jij hebt weer een prachtige serie neergezet en vooral je vliegende zwaan vind ik schitterend. Wat een geweldige foto. ben benieuwd wat je ons nog meer gaat voorschotelen.

    groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Hoi Loes
    Ha ha ha..Nee dat gaat niet lukken met dit mooie winterweer...
    En deze dag waren er meerdere mooie dingen te zien :)
    Eén van je mooie momenten weet ik denk ik wel :)
    Alleen zoiets is al een vette log waard..Wat was dat gaaf hé!
    Je foto's van de Wilde Zwanen / Kleine Zwanen zijn prachtig..En de vliegende..
    Dat is me dit jaar nog niet gelukt..Erg mooi Loes
    Ik hoop dat we nog een beetje winter krijgen..Want het is wel genieten met dit weer!
    We moeten nog maar eens afspreken voor de OVP..
    Groetjes Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Geweldige foto's ik vind de kleuren erg mooi en wat een mooie vogels. Leuk zo'n hele serie. Groetjes Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Hallo Loes,
    Prachtig deze wilde zwanen! Juist door het riet op de voorgrond krijg je meer diepte en heb je het gevoel dat je de zwanen echt bespied. Mooie serie.
    Groetjes Odette

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Hallo Loes,

    uhhh ja...ik ben jaloe(r)s. Wat heb je ze er mooi op kunnen krijgen, en wat heb je goed gespeeld met je diafragma, zodat ze allemaal even scherp zijn op de foto. Ook de belichting is dik in orde. Dit is echt genieten hoor. Die in vlucht is echt briljant, maar ook de foto's met openslaande vleugels zijn erg gaaf hoor!

    Dikke complimenten Loes!

    Groetjes,

    Remco

    ps. ga nu je andere blog bekijken!

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Hoi Loes
    Prachtig foto's van de wilde zwanen.
    Heb er van genoten.
    Groet Arjen

    BeantwoordenVerwijderen