De mooie natuur daagt mij uit om te fotograferen, de wens om goed te leren fotograferen daagt me uit om er steeds vaker
op uit te gaan om te oefenen.
Een heerlijke wisselwerking dus, waaraan ik veel plezier beleef.
Op deze site doe ik verslag van mijn pogingen om wat ik zie zo mooi mogelijk vast te leggen.
Bedankt voor je bezoekje, en mocht je een reactie achter willen laten, dan stel ik dat erg op prijs.

Klik op een foto voor een presentatie in groter formaat en hogere kwaliteit!


dinsdag 4 januari 2011

Zuidpier - IJmuiden

Sommige plannen zitten al heel lang ergens in je achterhoofd, en dan ineens op een dag is het van Yes!  Dat ga ik ik doen!    Zo stond ik gisteren op, keek naar buiten en zag dat er aan zee niet al te veel wind stond,  in de verte zag ik de pier van IJmuiden, en ik wist het:  Vandaag ga ik naar de Zuidpier van IJmuiden.    ( voor de regelmatige bezoeker, die het misschien niet helemaal snapt,  ik ben de ene keer aan de kust, de andere keer in de Gooi- & Vechtstreek. Ja,  ik weet het,  je kunt het slechter treffen....)
 Buienradar voorspelt vooral aan de kust  kans op een bui. Bij aankomst in IJmuiden is de lucht af en toe dreigend, maar ik houd het nagenoeg droog

Op weg naar de Zuidpier even lekker een stukje over het strand

 In de verte ligt Zandvoort.
Langs onze  rechte kustlijn vind ik het altijd verrassend om Zandvoort vanuit een bocht te zien, alsof het aan een grote baai ligt


 Ik kom bij mijn doel van vandaag, de pier van IJmuiden.
Ik weet niet wat mij hier te wachten staat, ik ben er nog nooit geweest, maar een pier in zee intrigeert me en waarneming.nl geeft een belofte van mooie vogels

 Die belofte wordt direct waargemaakt,  langs de pier houdt zich deze fuutachtige op.  Ik heb deze vogel nooit eerder gezien en moet dus thuis opzoeken wat het is.  Even twijfel,  geoorde fuut in winterkleed?
Nee,  waarneming.nl  geeft uitsluitsel,  het is de Kuifduiker.
Overigens wel een futensoort, en ook in winterkleed.  De Kuifduiker in zomerkleed is een prachtig gekleurde vogel,  maar de kans om die in ons land te zien is niet groot

 Het kuifduikertje duikt onophoudelijk naar visjes, en ik heb het geluk om hem met een vangst voor de lens te krijgen

 Ja,  dit zijn de plaatjes waar je blij van wordt!
Hierna zwom hij wat verder weg, te ver voor mijn lens. Niet erg, het werd tijd om de pier eens verder te verkennen

 Deze meerkoet lijkt te denken:  Hoe doet die kuifduiker dat toch?  Kan ik dat ook?

 Ik wandel verder, en geniet van het gevoel 'de zee in te lopen'
Tegemoetkomende wandelaars vertellen me dat er zeehonden te zien zijn  ( dat is het voordeel van rondlopen met foto-apparatuur...)
Wow,  een zeehond heb ik nog nooit gezien,  dat zou werelds zijn!
Ik knoop een praatje aan met een visser,  ja,  hij heeft er meerdere gezien,  ja,  kijk daar!!

 Ja,  wat gaaf,  in de verte zie ik het koppie van de zeehond!

 Je hoopt natuurlijk dat ie dichterbij komt,  dat zat er niet in,  maar wat vind ik dit  niettemin geweldig!!!

 Na alle opwinding even tijd om rustig om me heen te  kijken

 En weer paraat met de camera:  De paarse strandloper

 Althans dat denk ik tennminste/
Soms vraag je je af hoe vogelnamen tot stand komen,  want hier is niets paars aan te zien

 Intussen wordt het hoog water en beuken de golven tegen de pier. Af en toe een verfrissende douche!

 Dat levert best mooie plaatjes op, die uiteenspattende golven

 De Steenloper, een erg rustig vogeltje, dat goed te benaderen is

 en ook rustig en onverstoorbaar zijn poepje staat te doen

 en daarna, hoe kan het ook anders bij een steenloper,  rustig zijn wandelingetje over de stenen vervolgt

 Zicht op de vuurtoren aan het eind van de Zuidpier

Blik op de andere kant, Hoogovens, Corus, Tata, of hoe het tegenwoordig ook mag heten

 Nog een keer die opspattende golven,  ik vind het telkens een machtig mooi gezicht

 Ik ben op de terugweg,  en de Kuifduiker zit er nog steeds.  Omdat je die toch echt niet zo vaak ziet,  neem ik er nu de tijd voor

 Door het hoogwater is het water meer in beweging,  wat fotograferen niet echt gemakkelijker maakt

 Maar de plaatjes worden door deze beweging wel leuker!

 Ik heb mijn aanvankelijke angst overwonnen en klauter nu over de basaltblokken naar beneden om wat dichterbij te komen

 en al gauw heb ik het spelletje van deze kuifduiker door:  hij duikt onder om een meter of wat verder weer boven te komen,  maar telkens de zelfde kant op,  dus zodra hij onderduikt,  ren, kruip, struikel ik  over de basaltblokken naar de plaats waar ik hem weer boven water verwacht


 En dat werkt!  Een hele serie foto's heb ik kunnen maken, maar het blog is al weer lang genoeg....
Nog een keer met een visje zat er trouwens niet meer in

 In het late namiddaglicht verdwijnt ie uiteindelijk uit mijn gezichtsveld

De lucht kleurt,  bij Corus/Tata gaan de eerste lichtjes aan

 en gaan er nog meer lichtjes aan terwijl het productieproces onverminderd doorgaat

 In de Jachthaven worden de lichtjes ontstoken

en met dit ene verlichte bootje besluit ik deze serie

Slotwoordje:
Bedankt voor de diverse reacties op het RAW-gebeuren, daar heb ik wat aan.
Ik ga me nu rustig beraden op de software die me aanspreekt.
Deze fotoserie is weer half jpeg,  half raw.  Picasa laat ze allebei zien, met steeds behoorlijke beeldverschillen, ik heb telkens simpelweg de beste gebruikt.

19 opmerkingen:

  1. Hai Loes,

    De zuidpier staat ook op mijn lijstje. Wat ook mooi is, is het forteiland met zijn meeuwenkolonie.

    Toch weer een fijne serie met de strandlopers en de kuifduiker. Je blijft ook in het nieuwe jaar mooie foto's maken.
    De zeehond is natuurlijk helemaal te gek, die zie niet in de AWD! Ook al is hij van ver genomen, is hij toch goed gelukt.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Had dat toch gezegd dat je naar strand ging !!!
    Dan had ik je kunnen vertellen dat je een noodrantsoen mee had moeten nemen !!!
    Dit is toch geen strand meer he Loes , dit is gewoon de woestijn.
    Maar goed jij nam de pier....
    Het zeehondje heb ik van de zomer zien zwemmen bij parnassia.
    Ik ben blij dat jij op de pier bent geweest .... kan ik mooi hier even kjken wat er allemaal te beleven is.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi serie heb je weer gemaakt Loes en van alles wat de foto's van Corus vind ik ook mooi vooral die met de lichtjes en natuurlijk ook de vogels die erg mooi zijn
    Fijne avond hé Groetjes Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Loes
    Je bent ook een echt buiten mens.
    Je hebt weer een grandioze sirie van gemaakt.
    Daar op die pier leuk die zeehond .
    Groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hartstikke leuk Loes dat je een zeehond hebt kunnen vastleggen. De kuifduiker is ook top net als de andere vogels.
    De opnames met de lichtjes zijn ook mooi gedaan!
    Groetjes,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Loes
    Wat een geweldige beslissing..Morgen staat de pier vol met fotografen. Vooral de Kuifduiker en de Zeehond..vind ik geweldig.
    Er komt ook altijd wel iets moois voor je camera. Een prachtige log weer.
    Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Loes,
    De foto's van de vogels vind ik prachtig! Die van die strandloper! Helemaal top. Alsof je hem kunt aaien gewoon.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Gaaf die zeehond en die vuurtoren met opspattende golven is ook erg mooi!
    Leuke serie hoor!
    Groetjes,Miranda
    p.s. had ik je al een gelukkig nieuwjaar gewenst? ik weet het niet meer :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hà, hà bij de eerste (kleine) foto bovenaan dacht ik een vis te zien, (beetje rare ogen van het beeldscherm).
    Wat een sùper serie, daar wil ik ook naartoe.
    De kuifduiker lijkt wel een beetje op mijn jonge fuut...nee dat zal toch niet een kuifduiker bij ons in de haven?
    De strandloper en de steenloper heb je er ook gaaf opstaan en een zeehond voor je lens!!!
    Je had op sommige momenten toch prachtig licht.
    De dikke rookwolken, de spetters en de vallende duisternis met de lichtjes, allemaal erg mooi vastgelegd Klop,klop,klop (schouderklopjes) toppie gedaan,
    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Je hebt weer een hele mooie wandeling gemaakt.
    Het is heel lang geleden dat ik bij de pier ben geweest. Als ik je verhaal lees en foto's zie, krijg ik weer zin om er naar toe te gaan. Wat heb je veel mooie soorten gezien. Een gave waarneming de kuifduiker en je hebt er een mooi serie van gemaakt. Geweldig ook dat je zeehonden hebt gezien. De steltlopers ook erg mooi gefotografeerd. Kortom...weer een hele leuke blog.

    Groetjes Colinda

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Een zeehond! Dat heb jij weer Loes, je bent net de rattenvanger van Hamelen. Overal waar jij op duikt met je camera krijg je de mooiste beestjes voor je lens. Succes met het raw gebeuren, groet mir

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Je heb weer een mooie serie afwisselende foto's.
    Volgens mij trek jij de dieren aan.
    Om een zeehond daar tegen te komen is altijd leuk.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  13. een prachtige serie geworden. Van alles iets. Je vogels..super met zijn visje en de meerkoet die het ook uitprobeert. Je Bakboord baken mooi met de golfjes en de zon er op schijnend. Je overzichtfoto's en de lichtjes van Corus en de Marina Haven...het is gewoon een heerlijke dag voor je geweest en als topper om te zien het zeehondje..geweldig..

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Prachtige serie.
    Behalve het fotograferen van dieren weet je met landschappen ook wel raad, erg mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Loes wat heb je een zalige opnamen weten te schieten het is ronduit geweldig! Ook je hertjes in het volgende is heel tof en de geoorde fuut in winterkleed heb ik nimmer zo mooi gezien. Echt supermooi gedaan deze serie...

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Nu weet ik het helemaal zeker, hier wil ik ook eens heen, wat een mooie vogeltjes.
    En wat heb je er mooie foto's van, en dan ook nog een zeehond, super!.
    Maar wat ik ook mooi vind, de pier en de vuurtoren, ook dat lijkt me geweldig om te fotograferen. Gaat op mijn lijstje voor de komende tijd. Minder mooi is het beeld van de industrie, maar ook dat is Ijmuiden.
    De lichtjes op het eind zijn een mooie afsluiter.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Het verschil tussen RAW en JPG is dat Raw de volledige informatie van je opgenomen beeld laat zien. Hiermee kun je volledig zelf bepalen wat je wel en niet gaat gebruiken. Ook kun je vanuit Raw de wat minder goed gebelichten opnames wat ruimer op rekken, tot een grens uiteraard. Bij jpg is er al een groot deel van de bewerking voor je gedaan en vaak is dat minder dan wat je zelf zou kunnen doen.

    Zelf werk ik uitsluitend in Raw. Dat geeft mij de ruimste mogelijkheden tot bewerking van het beeld.

    Groet,

    Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat goed dat je naar de pier ben geweest. Er is altijd wel iets te beleven. Nu dus weer een kuifduiker. Ik heb hem deze zomer in IJsland gezien en in zomerkleed heeft hij totaal andere kleuren. Je hebt hem prachtig op de foto gezet. Mooi groot in beeld, net als de andere vogels.
    Een prachtige serie Loes. Ik ga ook gauw weer eens.
    Groet, Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi Loes,
    Wat heb ik weer zitten genieten van je foto's!!!
    Ook van je commentaar erbij overigens.
    Ik merkte gaande weg dat ik hier met een big smile achter mijn computer zit.
    Lekkere start van m'n weekend.
    Doeg! groetjes,
    Els

    BeantwoordenVerwijderen