De mooie natuur daagt mij uit om te fotograferen, de wens om goed te leren fotograferen daagt me uit om er steeds vaker
op uit te gaan om te oefenen.
Een heerlijke wisselwerking dus, waaraan ik veel plezier beleef.
Op deze site doe ik verslag van mijn pogingen om wat ik zie zo mooi mogelijk vast te leggen.
Bedankt voor je bezoekje, en mocht je een reactie achter willen laten, dan stel ik dat erg op prijs.

Klik op een foto voor een presentatie in groter formaat en hogere kwaliteit!


zaterdag 12 juni 2010

De Zilk vice versa

Hoera!! De zon laat zich vandaag weer zien, dus van deze dag moet ik gaan genieten.
Ik wilde al tijden in de AWD eens de kant van de Zilk op, en dat staat nu vandaag op mijn programma, dus tegen 8 uur stap ik op de fiets naar ingang Paal 74 om van daaruit mijn wandeling te beginnen




De fietstocht schiet niet op, er is al weer veel te veel te zien!
Het gaat goed met de konijnenstand, het wemelt in de duinen van deze knuffelachtige diertjes


En vooral de jonkies blijven vaak rustig zitten, zodat ik de gelegenheid heb om wat foto's te maken


Fietsen en fotograferen gaat eigenlijk niet goed samen, ik zag de buizerd twee keer op een paaltje zitten, en twee keer was ik te laat, maar deze tweede keer kon ik hem nog net in de vlucht pakken, en, surprise!!, thuis op mijn beeldscherm zag ik dat ie een prooi in zijn klauwen heeft!

Ik fiets verder en meen een damhert op het duin te zien, maar hij schiet weg. Ik blijf alert, ga maar vast naast de fiets lopen met de camera in de aanslag, en ja, daar is hij weer, wauw, het is een ree, nee!! het zijn er zelfs twee, net achter de struik rechts staat er nog een. Hier verwacht ik ze niet, dit is bovenop de eerste duinenrij achter de zee. Nou zeg, dit duin hier is echt vol verrassingen, al zo veel gezien, en mijn wandeling moet nog beginnen!


Bij Paal 74 dus de AWD in, een stuk echt duingebied


Ik pak de blauwe wandelroute op, en het eerste stuk zie ik veel Drentse Heideschapen

Bèèèhhhhh


Het schaap blikt over de vlakte die ik ga lopen


een gebied met veel koeien



Voorbij de koeien verlaat ik het pad, en klim via kleine paadjes omhoog. Daar pak ik de kaart, en ik blijk op de Groene Kijkberg te staan.
Een goed gekozen naam, want ik kijk hier over het groene duingebied

en aan de andere kant ligt het groene, lager gelegen Vogelenveld


Ik kom bij het Oosterkanaal, en hier ga ik van mijn voorgenomen route af om hier even te gaan kijken


Het wemelt hier echt van de juffers, dus ik ga lekker in het gras zitten en bekijk deze prachtige beestjes


Gemengd huwelijk??




Ik kijk mijn ogen uit hoeveel soorten en kleuren er wel niet zijn, deze juffer kijkt trouwens ook zijn ogen uit zijn hoofd :-)

De grote libelles willen niet gaan zitten, dus ik ga proberen ze in de vlucht te vangen

Haha, je wil niet weten hoelang ik hier mee bezig ben geweest, maar wat super dat het gelukt is!!!


Door naar de Zilk, vele varens, mooi!


Maar verder valt dit stuk AWD me tegen, veel verhard pad, overal dat oranje hekje.... het zal wel voor de schapen zijn en niet ter gelegenheid van het WK :)

Nee, dan vind ik het langs het Oosterkanaal toch mooier
-
dus ik wijk weer van mijn route af en loop heerlijk een stuk langs het water


Terwijl ik vergeefs probeer de snelle zwaluwen te kieken, neem ik deze in beeld, een koekoek dacht ik, misschien zelfs wel gewoon een duif.......

Thuis eens goed bekeken, vogelboekje erbij, en het lijkt me dat ik de sperwer te pakken had, nooit geweten dat die maar zo klein is, zo leer je telkens weer wat!

En dit? Snoeken? Er zitten er veel, ik zag er wel 6 tegelijk, en megagroot


Deze zit net wat meer aan de oppervlakte en is dus beter te zien


En dan kan ik het weer niet laten, ik ga weer achter de libelles aan...


Close....



en nog closer!
Ik voelde me net als een klein kind met een vlindernetje, huppelend door het groen achter de beestjes aan, heerlijk!


Weer terug door de Haasvelder Duinen, ik zag hier twee vossen, ik heb nog een poos door het duin gestruind in de hoop ze weer te zien, maar nee, ze waren er echt vandoor

Een nagenoeg dood boompje, waar toch nog weer leven uit is gekomen
-
En dat was weer het eind van een heerlijke AWD-dag, op de fiets gestapt en ik werd weer geconfronteerd met een bekend natuurverschijnsel : "Terug naar huis was de wind gedraaid"
Oei, die tegenwind was behoorlijk stevig ook!
-
In plaats van het slotwoordje:
-
-
Dit was dinsdagavond, het moment dat de zon voor zo'n drie dagen onderging... gelukkig kwam zij vandaag weer op!!

8 opmerkingen:

  1. Wauw, die buizerd met prooi is echt fantastisch!

    Groetjes,Miranda
    p.s. je andere foto's zijn natuurlijk ook erg mooi hoor :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi Loes,

    Fantastisch hoe je de diverse dieren in beweging hebt vastgelegd. Vooral de buizerd is super, maar de sperwer (ja het is een sperwer, geen twijfel mogelijk) en de libelles zijn goed gelukt.

    Respect!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Loes,

    Wat een mooie wandeling heb je weer gehad, dit heeft je weer super foto's opgeleverd. Die buizerd met prooi helemaal toppie, echt genieten zo van je fotowerk.

    Groetjes,
    Gert-Jan en Wil

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ohhh Loes, wat laat je hier geweldig mooie foto's zien. Die konijntjes, die zijn echt zo liieeefff, en de libelles in vlucht, super, en dan ook nog een buizerd met prooi.
    Daarbij het prachtige weer van gisteren, ik mag wel zeggen, jij had een top dag.

    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Veel moeite, maar als beloning prachtige plaatjes! Mooie "in volle vlucht" foto's van de libel en roofvogels!
    Gave serie weer Loes!!

    Wij gaan vanmiddag rond een uur of 4 weer de AWD in!
    Groet,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zo zeg die buizerd met prooi pffff
    Je hebt weer een hoop gezien en vastgelegd Loes
    Mooi de een nog mooier dan de andere
    Enne de mazzel met de zon is inderdaad dat ze altijd weer tevoorschijn komt .......werd wel tijd he

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Loes
    Wat een wandeling..Veel gezien.
    De Buizerd is wel heel gaaf..met zijn prooi in zijn klauwen.Konijnen..Ja het barst er van..En als je dan nagaat dat er nog steeds jonge geworpen worden..Tot ver in het achtergebied barst het er van...En dat is wel eens anders geweest.
    De Groene Kijkberg..Is een prachtige plek om het Vogelenveld te bekijken.
    Maar nog mooier is het als je dan de Vogelenvelderweg oversteekt ..En doorloopt over de bergjes naar Hondegat..dan zie je rechts het Palmveld (pad over het Palmveld maakt daar en bocht.
    Hier heb je ook een prachtig uitzicht...En een wel hele grote kans ...om vossen te zien.
    Het zijn trouwens geen snoeken..maar graskarpers...Deze zijn uitgezet om de kanten bij te houden.
    Prachtige foto's Loes
    Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Aan de voorkant "vanaf Pannenland" van het eiland van Rolvers heb je van die paaltjes staan waardoor je over het prikkeldraad kunt stappen. Aan de achterkant waar het Groot zwarteveld zo'n beetje begint heb je deze paaltjes ook en ook een openslaand hek.

    Groetjes,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen